Showing posts with label Ipoh. Show all posts
Showing posts with label Ipoh. Show all posts

Tuesday, 23 October 2012

Kellie's Castle - Ipoh Trip Part Last

Subuh yang hening, air cond yang sejuk, mode bercuti pulak, dugaan betul untuk bangun awal-awal pagi. Lepas subuh ingatkan nak terus bangun mandi, tapi sayup-sayup jer aku dengar katil panggil 'mari...mari...", arhh...apa lagi, kitorang pun sambung tidor balik seround dua. Sedar-sedar jer wife aku kejut suruh bangun mandi, tengok jam dah dekat pukul 9 dah. Dengan rasa "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul", aku pun pergilah mandi.

Lepas perbincangan semalam, itinerary yang aku prepare sebelum datang ke Ipoh, terpaksa dilupakan sebab nyer dari hasil perbincangan just nak pergi satu tempat jer rini and lepas tu terus berangkat pulang ke kota. Kitorang turun breakfast dulu sebab jam dah pukul 9 lebih, menurut info dari customer service hotel, pukul 10 camtu, breakfast dah abis. Lepas breakfast yang berat and sedap, balik bilik untuk packing semua barang and terus check out. Kalau ikut itinerary asal, arini plan nak pergi Lost World Tambun, pastu melawat Cave Temple and last sekali sebelum balik baru singgah Kellie's Castle. Tapi nampak macam rush pulak, so untuk trip rini, just nak enjoy-enjoy jer sambil layan suasana Ipoh. Lepas set Kellie's Castle dekat GPS, kitorang pun gerak.

Kellie's Castle

Ingatkan dekat, jauh jugak rupanya. Dalam GPS cakap 40 minit jer, balik-balik sejam lebih baru sampai sebab traffic and berhenti isi minyak sekali. Kalau ikut highway, dari Tol Ipoh - Simpang Pulai - Gopeng, baru sampai tempat nih.

tudiaa..

Dari info yang aku dapat, Kellie's Castile ni glamor bukan sebab struktur pembinaannyer, tapi disebabkan misteri yang ada dekat dalam istana ni. Macam-macamlah, ada yang cakap masih nampak lagi roh William Kellie Smith iaitu tuan punya tempat nih yang dah meninggal, pastu kalau saper-saper datang sini, nanti ada yang ikut balik, pastu lagi, kalau berjalan-jalan dekat dalam istana nih, terasa macam ada orang ikut belakang jer. 

chup!! (ai~...main chup-chup pulak yer)
kalau boleh, sila baca entry ini diwaktu malam, kalau tengah malam lagi baik. Di samping itu juga, pastikan sekeliling tiada sesiapa and semua lampu ditutup. Dengan buat macam ni, baru boleh memahami kemisterian Kellie's Castle nih. jeng...jeng...jeng...selangkah ke alam misteri!


Harga tiket RM4 untuk masuk ke dalam. Bagi yang nak datang, sebelum masuk ke dalam, make sure kenali betul-betul pasangan or kawan-kawan korang. Jangan salahkan orang lain, sekiranya dekat dalam nanti, tengah seronok ambik gambar sana sini, pastu tengok belakang ingatkan kawan korang, muka sama, baju sama, tapi bila tanya tak jawab, diam jer. Tengah nak zoom untuk shoot gambar dekat depan, nampak dari dalam camera, kawan korang tengah rancak sembang dengan orang lain, jadi...siapakah yang sedang ikut korang dibelakang nih?? haa...kan susah tu, so, sila hati-hati ditempat yang penuh misteri ni yer...

auwoo....auw auwooo....

Boleh masuk ikut sebelah kiri or kanan istana nih, tetapi kitorang pilih jalan masuk sebelah kanan iaitu dari arah sini sebab nampak sungguh misteri. Aku tak berapa nak pasti samada tangga and kubu ni tak siap dibina sepenuhnya or runtuh sebab sesuatu, misterinya!! Sebagai pengetahuan, takder sesiapa di dalam 2 gambar diatas. Sekiranya terperasan ada seseorang, sila jangan tengok lagi, terus scroll jer ke gambar seterusnya. Jika tidak, yakin dan pasti anda telah diselubungi misteri...

Misteri bukan sebab tak nampak orang lain pun melainkan aku and wife aku...


Nampak tak? Kan aku dah cakap dah, siap ada notis lagi pasal istana ni ada misteri. Mengikut notis tu, dekat kawasan lorong ni lah dikatakan roh William Kellies Smith masih lagi berlegar-legar. Kalau datang waktu malam lagi best, dah boleh buat Paranormal Activity versi Malaysia dah. Tetapi, waktu yang dibenarkan untuk lawatan adalah sehingga jam 6 petang sahaja. Hm~...misteri jugak, kenapa waktu lawatan sampai jam 6 petang jer, kenapa bukan 5.30 or 6.30 petang?


Nampak gaya, misteri gambar tak nampak orang lain selain aku and wife aku telah dibongkari. Semasa aku dekat sini, ada lagi 3,4 family or group lain, dekat depan istana ni pulak ada pasangan pengantin tengah buat wedding photoshot. Ingatkan ada restoran or kedai makan dekat kawasan nih, boleh jugak pekena teh tarik ke, sedih jugaklah sebab takder. 


Misteri tak macam mana boleh ada 2 orang perempuan dekat atas tu? Jadi, kalau nak lebih misteri lagi pasal Kellie's Castle nih, kena datang cuba sendiri, hehe... Selepas meninggalkan Kellie's Castle, maka tamatlah sudah trip aku ke Ipoh, simple jer trip kalini :)

Roger & out!

Sunday, 21 October 2012

Ibu Negeri Perak - Ipoh Trip Part 2

lain yang fokus, lain pulak yang tangkap.

Walaupun tak jelas, aku nak letak jugak pic ni dalam post aku. Sebenarnya dari jauh lagi aku dah perasan trademark Ipoh ala-ala Hollywood nih, tapi otak tengah berfikir pasal mende lain, dekat-dekat nak sampai baru kalut nak keluarkan camera. Disebabkan kekenyangan melayan Pau Yik Mun dekat Tanjung Malim, on the way ke Ipoh lepas tu, asyik nak terpejam jer mata. Nak bawak laju, speed trap bersepah-sepah, kereta dekat lane sebelah asyik angkat lampu jer inform pasal speed trap nih. Selepas 2 jam drive, sampai jugak kitorang dekat ibu negeri Perak nih. Sebelum pergi mana-mana, kitorang check in hotel dulu, sebabnyer masing-masing ada hal peribadi yang perlu disettlekan secepat mungkin, ahaha...

bag tu jer aku bawak untuk jalan-jalan Ipoh (2hari 1 malam), kapasiti untuk 2 orang tu!

Selepas menelaah Agoda sejam dua before datang ke Ipoh, hotel yang menjadi pilihan aku kalini adalah Heritage Hotel. Rate yang aku dapat Rm130/night, oklah kan semalam jer pun. Kalau 3,4 malam aku kat sini, mungkin hotel lain yang aku cari, rate yang lagi rendah maybe. Selepas semua perkara berbangkit settle, kitorang pun meneruskan aktiviti seperti dalam itinerary aku buat nih. Tempat pertama yang akan aku melawat adalah Stesen Keretapi Ipoh, zasss...

Stesen Keretapi Ipoh

Mengikut hikayat negeri Perak, Stesen Keretapi Ipoh juga dikenali sebagai Taj Mahal disebabkan rekaannya yang hampir serupa. Bagi sesiapa yang pernah tengok Taj Mahal, mungkin mereka boleh menilai sendiri tang mana yang sama tu, tapi macam aku yang tak pernah tengok Taj Mahal, sekadar cuci mata jelah sambil mendalami maksud tersirat yang ada dekat tempat nih.

Stesen Keretapi Ipoh

kaunter tiket


Kebetulan masa aku sampai sini, ada construction betul-betul depan stesen keretapi nih. Sebenarnya nak shoot depan-depan, nak simpan buat kenangan, tapi apakan daya, ada halangan pulak. Untuk info sejarah, Stesen Keretapi Ipoh ni siap dibina pada tahun 1917, pergh...lagi lama dari Pau Yik Mun! Disamping itu jugak pernah beberapa kali dijadikan tempat untuk shooting filem macam Anna and The King dsb.

On the way keluar, aku terperasan ada beberapa lagi bangunan yang agak unik betul-betul berhadapan dengan stesen keretapi nih. Masa sampai tadi tak perasan maybe terlindung dengan construction yang tengah buat kot. 


Sepatutnya next aktiviti aku pergi melawat Gunung Lang. Tetapi wife aku ajak pekena Nasi Ayam Fuziah area Greentown dulu untuk makan tengahari. Disebabkan aku tak biasa dengan Ipoh, terpaksalah menggunakan khidmat GPS. Bila tengok map, ala dekat jer. Lepas set and go, aku pun follow dengan senang hati minah GPS tu, dia suruh left...aku pun left...right, aku pun right...lepas 4,5 kali left right, minah tu pun cakap, "arrive at destination". Aku and wife aku tercengang kejap, hah...kita kat mana nih? Pening aku, tengah beratur dekat traffic light, boleh cakap dah sampai. Pelik pulak tetiba GPS aku jadi bengong. Disebabkan gigih nak pergi makan jugak dekat Nasi Ayam Fuziah tu, aku ikut signboad Greentown jer. Tapi, balik-balik jumpa The Store...pusing lagi sekali pun, The Store jugak aku jumpa.

Memang sah aku dah sesat nih, adey~...motif aku sekarang just nak keluar dari area town jer dulu, sesak sangat, kalau tak, mana-mana pun tak boleh pergi nanti. Lepas segala keringat dicurahkan, akhirnya dapat jugak aku keluar dari area town, tapi sekali sampai Menglembu la pulak. Lapar punya pasal, kedai mamak jelah yang diterjah. Sambil makan, sambil tengok map cari jalan. Rasa-rasa dekat 2 jam jugaklah aku tawaf area town Ipoh tadi. Lepas fikir masak-masak, kitorang plan balik hotel dulu berehat sebab dari pagi lagi berjalan non-stop. Untuk ke hotel aku pun satu hal jugak tu, terpaksa follow signboard Kuala Lumpur dulu, sampai depan bulatan lepas Hospital Ipoh, baru ambik pukul 3 untuk ke hotel aku. Pergh...betul-betul tak sangka, cabaran betul area Ipoh ni, huhu...Ingatkan nak keluar balik pukul 5 camtu, bak kata pepatah, "ku sangkakan panas berpanjangan, rupanya hujan diwatu petang", apa lagi...Zzzzz ler...

Taman Kanak-Kanak & Gerbang Malam

Lepas maghrib camtu, kitorang pun turun untuk aktiviti malam pulak. Disebabkan tak mau kejadian siang hari berulang, aku pun bawak pen and kertas, jumpa dengan customer service hotel tanya arah. Untuk makan malam, kitorang plan untuk pekena Sate Endut. Aku pernah makan dulu, memang terbaiklah. Ada member aku pulak siap cakap Sate Endut adalah yang The Best!


Tempat yang aku datang ni dipanggil Taman Kanak-Kanak or Taman Permainan Kanak-Kanak, aku pun lupa pulak yang mana satu tapi Sate Endut ada dekat salah satu gerai dekat sini. Direction yang customer service hotel aku bagi, keluar dari hotel, belok kiri, terus sampai jumpa bulatan, lepas tu traffic light ketiga belok kanan, first traffic light belok kanan, and pastu simpang pertama belok kanan. Jumpa beb! Terer sungguh orang hotel ni, ingatkan nak tapau Sate Endut sebatang dua dekat diorang nanti. Tetapi...tetapi...


Apasal tutup pulak, argh!! kecewa betul aku, lepas tanya dengan kedai sebelah, kenapa malam minggu boleh tutup, diorang jawab, kedai Sate Endut memang suka-suka hati tutup, kadang-kadang Selasa, kadang-kadang Rabu, ikut harilah. Maybe takder rezeki kot untuk trip aku ke Ipoh kalini. Bagi menebus kekecewaan, kitorang just pekena Popiah yang agak sedap jugak dekat Gerai no 18.


Lepas kekenyangan, aktiviti kitorang diteruskan lagi, tapi sekadar berjalan-jalan dekat kawasan Gerbang Malam, bersebelahan dengan Taman Kanak-Kanak nih jer. Suasana Gerbang Malam ni macam Uptown, bolehlah sekadar nak mencuci mata.

"kita berkenalan dalam laman muka buku~..." :)

Tamat sudah aktiviti hari pertama aku dekat Ipoh, walaupun siangnya penuh pancaroba dan onak duri dok pusing-pusing dekat Pekan Ipoh, malamnyer pulak kecewa sebab tak dapat makan Sate Endut, kitorang tetap enjoy jugak (mata ke atas, tangan ke bahu). Balik hotel berehat untuk aktiviti esoknya pulak.

Roger & out!

Tuesday, 16 October 2012

Pau Yik Mun Tg. Malim - Ipoh Trip Part 1

Seminggu lepas, aku asyik menelaah google jer dok mencari info pasal Ipoh. Semua nih demi merialisasikan mission Melawat Perak 2012, nak round satu negeri Perak payahlah, bukannya kecik negeri nih, nombor 2 terbesar di Semenanjung Malaysia tau, kalau Perlis ok lah kot. Jadi, aim aku just pergi Ipoh jelah hujung minggu lepas...


Setelah berfikir masak-masak and hasil perbincangan bersama wife aku, maka satu itinerary yang tak berapa nak lengkap berjaya dihasilkan. Tunggu punya tunggu punya tunggu, hari yang dinanti pun tiba dengan jayanya. Seronok giler rasa, bagaikan pinang dibelah dua. Kalau pinang tu tak belah-belah, kang nanti tension pulak. Perjalanan aku ke Ipoh bermula seawal jam 9 pagi. Tetapi, sebelum ke Ipoh, ada satu tempat yang wajib disinggah dulu.


Wajib exit Tanjung Malim dulu, ingat tau Wajib! Kadang-kadang bila aku nak balik kampung, kalau aku bertolak pagi, mesti aku exit Tanjung Malim untuk breakfast. Jadi, untuk trip aku ke Ipoh kalini, untuk breakfast, tak mainlah roti canai or nasi lemak. Tetapi aku makan PAU!!


Inilah tempatnya, Pau Yik Mun. Biasalah kalau datang hujung-hujung minggu cam gini, mesti ramai orang, tambah-tambah geng-geng mat motor. Ditambah lagi pau ni memang glamor, minah moto pun ada sekali. Dari tol Tanjung Malim, lebih kurang 20 km untuk sampai ke tempat nih, dekat jer. Kalau dari KL jarak lebih kurang 100 km, tol kos dalam RM9.50 dari Jalan Duta Ke Tanjung Malim.

Nampak tak signboard tulis apa? The Famous Tanjung Malim Pau since 1926! Malaysia pun tak wujud lagi tahun 1926 tuh, punyalah glamor sampai sekarang boleh bertahan. Kalau tak glamor, 3 ke 4 bulan lepas buka dah bungkus dah, hehe...


Meh tengok harga. Mahal 40 sen dari pau dekat kawasan rumah aku untuk pau ayam tu. Macam biasa, bila aku breakfast dekat sini, aku mesti order Kari Ayam 2 and Kacang 2. Mesti ada orang cakap tamak nyer mamat nih! Aku harap, orang yang cakap tu rasa dulu pau nih, lepas tu baru kita sama-sama mengumpat, ahaha...wife aku ambik kaya and kari ayam.

nyam-nyam! comel jer kan...

Pau Kaya

Pau Kacang

Amacam, tergoda tak? hehe...saper-saper yang free-free, hujung minggu bolehlah terjah sini, berbaloi beb! Ada lagi menu lain, bukan pau jer. Tapi bagi aku, Pau Yik Mun jugak yang jadi pilihan hati. Pendapat aku, inti untuk pau nih macam kaya or kacang or kari ayam, biasa jer, sedaplah macam orang lain buat. Tapi yang buat pau ni sedap, roti pau nih sendiri (yang kaler putih tu), dengan lembut nyer, gebu nyer, pejal/kenyal nyer, ditambah lagi dengan inti kaya or kacang or kari ayam, memang terangkatlah. 

Ada tanda Halal dari Jabatan Agama Islam Perak.

Antara pencapaian yang pernah dikecapi oleh Pau Yik Mun

Mengikut petua orang tua-tua, makan pau dapat mengeratkan lagi hubungan suami isteri...

Dekat dalam kedai nih, ada pau yang dah siap dibungkus, betul-betul depan kaunter bayaran, boleh lah saper-saper nak beli bawak balik. Tetapi, pesanan aku, lebih feel kalau makan dekat sini, hehe...Lepas lepak sini lebih kurang sejam gitu, perjalanan ke Ipoh pun diteruskan. Cukuplah kot sampai sini jer dulu, next post baru sambung lagi...

Roger & out!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...