Pada suatu hari, kejadian mencendol bakar di Kg. Assam Jawa di wilayah Kuala Selangor terjadi selepas pemergian aku and the geng ke kenduri kahwin yang terletak di Sabak Bernam seadanya. Pada mulanya, jalan yang aku lalui adalah berlainan sekali, kerana kami mengikuti highway Guthrie dan selepas tu masuk ke highway Utara-Selatan, dan kemudia exit di mana taktau sebab memang fully depends dekat Waze application. Aku yang merangkap pemandu utama, berlagak pandai kekononnya jalan yang dilalui tersebut adalah bertepatan sekali. Perjalanan mengambil masa agak lama untuk sampai ke Sabak Bernam, nasib baiklah bekalan yang dibawa seperti jajan, sandwich, buns serta kacang parang mampu melegakan kelaparan yang melanda diri. Hampir 3 jam, kami tiba ke destinasi kenduri kahwin dengan jayanya. Apabila hendak pulang, kami beramai-ramai bersetuju untuk tidak menggunakan laluan yang sama, dan memilih laluan lain untuk pulang ke KL. Kali ini aku tidak menggunakan khidmat Waze application, tetapi cukup sekadar berpandukan papan tanda di tepi jalan.
Dalam sejam perjalanan, aku dapat rasakan sama jer jarak perjalanan sewaktu datang awal tadi, nasi kenduri yang dijamah tadi telah mula meninggalkan kesan. Hatta, perut pun kembali menyanyikan lagu kelaparan diiringi mata yang mula layu di tasik madu. Keberhentian aku untuk mengisi minyak kereta Ron95 yang kini telah dinaikkan harga kepada Rm2.30 seliter di Shell, mampu memberikan sedikit ruang untuk ke toilet dan sebagainya. Selesai mengisi minyak kereta, salah seorang kawan aku memberikan pendapat untuk singgah di Cendol Bakar Kg. Assam Jawa. Kata beliau, glamor cendol bakar tersebut dan kedudukannya betul-betul di pinggiran jalan sahaja. Tampak sinar cahaya di situ, aku pun memandu ke desinasi yang telah dicadangkan.
Setelah sampai di tempat kejadian, kami bercadang untuk menikmati cendol bakar di sini sahaja, sesambil tu boleh pekena menu yang lain. Akan tetapi terdapat kejadian yang berlaku secara tiba-tiba di mana Aimi yang dari awal berkelakuan baik, secara senyum dan tawanya telah memberakkan diri di atas auntie Linda. Disebabkan plan sedikit tergendala, dan pilihan yang ada adalah dengan membeli melalui drive thru.
Ermm...harga pun boleh tahan, so kitorang pun memulakan order and aku memilih Cendol Tapai. Manakala Cendol Durian and Cendol Pulut menjadi pilihan wife aku and yang lain-lain. Dari pemerhatian aku, operasi cendol bakar di sini sungguh tersusun, sebabnya tugas untuk membuat cendol sudah dibahagikan untuk yang drive-thru and makan di situ. Sekajap jer cendol-cendol yang diorder telah diterima.
Selesai shopping cendol di sini, aku cepat-cepat belah nak cari tempat untuk basuh Aimi. Tak jauh dari Cendol Bakar Kg. Assam Jawa, terdapat sebuah R & R and aku lupa nama apa. Kitorang berhenti di sini untuk solat, and menikmati cendol bakar.
Cendol Tapai yang aku order boleh tahan sedapnya. Tapi Cendol Durian yang wife aku order lebih sedap dan lazat. Sangat recommended! Sekian dulu coretan aku mengenai Cendol Bakar Kg. Assam Jawa, harga boleh tahan, sedap pun sedap, portion pun banyak.
Yeay...berjaya juga aku siapkan entry ni, 3 hari ambik masa, not bad. Lama sangat tak menulis, camnilah jadinya. Wokeylah, till next time, wassalam :)
Showing posts with label Makan-makan. Show all posts
Showing posts with label Makan-makan. Show all posts
Thursday, 30 October 2014
Monday, 10 March 2014
Pau Yik Mun...HALAL??
halal ker??
Salam semua...untuk pengetahuan, aku ada terima satu komen yang menyatakan status Halal Pau Yik Mun kena tarik balik. Tak syok lah macam ni, sebabnya...pada zaman dahulu kala, aku pernah buat entry yang mensabitkan aku telah memakan pau dekat sini, and bukan takat tu jer, aku jugak telah mengesyorkan orang lain untuk mencuba sama. So kalau status tak halal, bertimpa-timpa dosa yang aku dapat nanti, nauzubillahiminzalik...boleh refer link bawah untuk entry sebelum ni:
Bila dapat je info yang cakap status Halal Pau Yik Mun diragui, aku pun terus membuka website JAKIM. Yelah...semua status makanan halal dekat Malaysia ni, JAKIM yang uruskan. Kalau JAKIM cakap haram, so haram jadinya. Sebabnya, pihak JAKIM mesti sudah buat pemeriksaan and siasatan tersendiri sebelum memberikan status Halal. Setelah aku buka website Jakim, lega rasa sebab Pau Yik Mun ni berstatus HALAL dari Jakim sehingga 29 April 2014. Bukan apa, risau takut dapat dosa free, huhu...
Klik sini untuk confirm sendiri: http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/direktori-halal-malaysia/126-direktori-halal-malaysia
Lengkap maklumat yang JAKIM tunjuk, bukan setakat nama kedai je, tapi termasuk menu sekali yang berstatus halal. Kalau korang ragu-ragu, boleh check sendiri dekat website JAKIM. Bila dah tau halal, tengok pau ni rasa berselera pulak tetiba. Macam tengok bini lah bagi yang dah berkahwin, halal kan...mengancam gitu. Takkan tengok awek pulak, haram, buat hidung berdarah jer, baik kahwin cepat-cepat, muahaha...gurau je beb :)
Wokey, ni jelah yang mampu aku kongsikan sedikit maklumat pasal status Halal Pau Yik Mun. Kalau korang still rasa was-was, aku nasihatkan tok sah lah makan, banyak lagi makanan yang boleh dimakan, setakat pau je kan... Tapi aku, ok je, selagi JAKIM kuarkan status halal untuk diorang, layan je lah macam biasa kalau singgah Tanjung Malim.
Wassalam.
(note: still wish and pray for MH370)
Friday, 21 February 2014
Kuih Koci Yang Lazat Lagi Berkrim
Salam semua...sihat-sihat belaka yer? Biasalah bila dah sampai hari jumaat, mood nak buat keje semua dah kelaut. Dah lepas solat jumaat nanti lagi lah, boleh dikatakan 99.999% semua dah tak buat kerja. Kalau boleh nak menyembang and bergosip sampai waktu balik. Ada pulak bos yang berhati kejam kan, lagi 10 minit nak balik baru nak panggil meeting, mintak report tu report ni. Aku pun pernah kena beb, time nak balik kerja time tu jugak dia panggil buat meeting, sekali kul11 malam baru abis. Terus spoil mood nak berseronok malam minggu. Tapi takper, aku akan cuba sedaya upaya untuk menaikkan mood malam minggu korang, dengan berkongsi sikit satu resepi paling dasyat, iaitu Kuih Koci Yang Lazat Lagi Berkrim, gitu... Tengah-tengah bulan macam ni, mesti ramai yang melepak je kan dekat rumah, daripada melepak tak tentu hala, baiklah masuk dapur kasi berasap sikit, ada jugak faedahnya.
Kejadian membuat kuih koci ni berlaku dalam minggu lepas, tengah syok marathon layan The Blacklist, sekali wife aku tanya, "bro...lu tak rasa nak mengunyah paper ker? kopok ke...jajan ke...takkan nak layan movie teguk air kosong je"... Betul jugak cakap wife aku, mana syok layan movie mulut tak kunyah paper. Paling kurang pun ada lah burger daging double cheese special dengan teh ais. Tak boleh jadi ni, so aku pun membentangkan idea untuk buat kuih, sebab nak lain sikit malam ni. Tak kisah lah kuih pape pun, janji kuih. Wife aku pun balas, "idea lu memang brilliant, wa suka lah"...jadi, kitorang pun start mengelistkan kuih-kuih yang rasa macam senang nak buat and tapi sedap. 1:donut - boring. 2:karipap - dah makan time breakfast pagi tadi. 3:roti jala - ni macam boleh nak diterima. Sekali cari acuan tak jumpa, dah hilang agaknya, next! 4:?? Masa ni aku cakap nak makan kuih yang dalam daun pisang, pernah makan time kenduri rumah kawan kitorang. Wife aku pun blur, sebab aku bukannya nak ingat sangat nama-nama kuih ni. So wife aku pun tanya mak dia, and dimaklumkan kuih yang aku nak makan tu dikenali sebagai Kuih Koci. So berbekalkan panduan dan pedoman dari mak aku, kitorang pun list kan barang-barang yang patut dibeli.
Pukul 9 malam.
Dah macam masuk Amazing Race pulak rasa, kitorang keluar rumah pergi beli bahan-bahan dalam kul9 malam. Target sebelum kul12 malam semua dah siap. Antara bahan-bahan yang diperlukan:
1. Tepung pulut
2. Tepung pulut hitam
3. Gula pasir
4. Gula melaka
5. Kelapa parut
6. Pati santan
7. Daun pandan
8. Daun pisang
Dalam list dekat atas tu, yang takde cuma tepung pulut hitam, kelapa parut and daun pandan je. Yang lain semua tersedia dekat dapur, so cepat lah sikit sesi shopping menyoping kitorang.
Pukul 9.15 malam
Time ni aku and wife aku dah get ready dekat dapur, bersiap sedia untuk menyatu-padukan bahan-bahan tadi supaya menjadi kuih koci. First sekali kena buat inti dulu, sebab part ni lama, nak kena masak bagai. Tugas aku biasalah, kacau mengacau, hehe...
Occay, part inti dah setel. Now untuk buat kulit luar pulak or nama glamor dia Doh. Kalau nak diikutkan, time aku dok kacau mengacau gula tu, wife aku dah prepare buat doh, so dapat jimat banyak masa.
Untuk buat doh senang jer, campurkan tepung pulut and tepung pulut hitam sambilkan masukkan air ciput-ciput biar sampai sebati macam gambar bawah. Resepi orang tua-tua kan, kebanyakannya senang-senang jer nak buat.
Bukannya complicated pun, tepung pulut, tepung pulut hitam, air, tu je. Mula-mula aku ingat nak lah tolong wife kan, nak tunjuk sikit aku ni seorang yang romantik gitu. Sekali kena halau, wife aku suruh setelkan pasal daun pisang sebab belum potong lagi. So aku pun ambik pembaris, ukur dalam 10 cm x 10 cm, gunting. Lepas gunting kena layur dulu, kalau tak layur, nanti susah nak lipat sebab keras.
Pukul 10 malam
Lebih kurang time ni, aku dah duduk bersila depan tibi untuk part menguli buat kuih koci ni. Kuali yang ada inti tadi pun aku bawak sekali, sebab kiri kanan tangan aku main dengan minyak, so tak dapatlah nak ambik gambar. Untuk uli doh untuk masukkan inti, tangan kena ada minyak tak mo bagi melekat/melekit. Setengah orang pakai plastik, tapi aku pakai tangan je, baru syok sikit. Feel tu penting, hehe...
Hasil kiraan aku, dapatlah dalam 30 biji. Terer jugak aku uli, make sure jangan letak banyak sangat inti, takut nanti tak jadi kuih koci. Macam mana aku nak explain pun taktau, kalau korang buat, mesti faham maksud aku ni.
Lepas siap uli masukkan inti semua, dah nampak bentuk kuih koci dah, then aku rendamkan dalam air panas kejap. Tak sampai 10 saat pun, nampak terapung jer terus angkat masukkan dalam pati santan pulak. Pati santan ni wife aku prepare adalah masukkan sikit garam, biar ada rasa sikit.
Lepas dah balut semua, nak buat apa lagi, terus kukus lah. Nak menjimatkan masa, masa tengah dok sibuk menyibuk tadi, aku dah panaskan siap-siap air untuk kukus ni. Apa susah, ambil periuk kukus, taruk air and panaskan api. Bila dah sampai part ni, aku rasa lega sangat, sebab tak lama lagi dah boleh makan. Kukus pun tak lama, dalam 15 minit jer.
Pukul 11 malam lebih sikit
Tak sangka betul, dalam 2 jam jer untuk siapkan 30 biji Koci Yang Lazat Lagi Berkrim ni. Hasilnya amatlah memuaskan, sebab even 30 biji, aku rasa macam tak cukup, ahaha... Bila dah siap semua, baru sambung balik layan The Blacklist sambil mulut mengunyah kuih koci. Disaat lidah bersentuh dengan inti, serius wa cakap beb, sangat sedap! Tak percaya...kenalah buat sendiri, hehe....
Wassalam.
Kejadian membuat kuih koci ni berlaku dalam minggu lepas, tengah syok marathon layan The Blacklist, sekali wife aku tanya, "bro...lu tak rasa nak mengunyah paper ker? kopok ke...jajan ke...takkan nak layan movie teguk air kosong je"... Betul jugak cakap wife aku, mana syok layan movie mulut tak kunyah paper. Paling kurang pun ada lah burger daging double cheese special dengan teh ais. Tak boleh jadi ni, so aku pun membentangkan idea untuk buat kuih, sebab nak lain sikit malam ni. Tak kisah lah kuih pape pun, janji kuih. Wife aku pun balas, "idea lu memang brilliant, wa suka lah"...jadi, kitorang pun start mengelistkan kuih-kuih yang rasa macam senang nak buat and tapi sedap. 1:donut - boring. 2:karipap - dah makan time breakfast pagi tadi. 3:roti jala - ni macam boleh nak diterima. Sekali cari acuan tak jumpa, dah hilang agaknya, next! 4:?? Masa ni aku cakap nak makan kuih yang dalam daun pisang, pernah makan time kenduri rumah kawan kitorang. Wife aku pun blur, sebab aku bukannya nak ingat sangat nama-nama kuih ni. So wife aku pun tanya mak dia, and dimaklumkan kuih yang aku nak makan tu dikenali sebagai Kuih Koci. So berbekalkan panduan dan pedoman dari mak aku, kitorang pun list kan barang-barang yang patut dibeli.
Pukul 9 malam.
Dah macam masuk Amazing Race pulak rasa, kitorang keluar rumah pergi beli bahan-bahan dalam kul9 malam. Target sebelum kul12 malam semua dah siap. Antara bahan-bahan yang diperlukan:
1. Tepung pulut
2. Tepung pulut hitam
3. Gula pasir
4. Gula melaka
5. Kelapa parut
6. Pati santan
7. Daun pandan
8. Daun pisang
Dalam list dekat atas tu, yang takde cuma tepung pulut hitam, kelapa parut and daun pandan je. Yang lain semua tersedia dekat dapur, so cepat lah sikit sesi shopping menyoping kitorang.
Pukul 9.15 malam
Time ni aku and wife aku dah get ready dekat dapur, bersiap sedia untuk menyatu-padukan bahan-bahan tadi supaya menjadi kuih koci. First sekali kena buat inti dulu, sebab part ni lama, nak kena masak bagai. Tugas aku biasalah, kacau mengacau, hehe...
- Mula-mula, ambil kuali sambil nyalakan api, cewah... Kalau api tak menyala, tahun depan pun tak siap lagi kuih koci ni. kan...kan...
- Taruk air beserta secawan gula pasir and beberapa ketul gula melaka.
- Masukkan jugak daun pandan sekali. Biar semua jiran tetangga bau yang time ni aku tengah masak something.
- Pastu kacau and kacau sampai semua dah hancur and sebati.
- Bila dah nampak macam dah sebati, terus masukkan kelapa parut.
- Kacau and kacau lagi sampai lah dah nampak macam kering sikit.
- Bila dah nampak kering, tutup api and biar jer sejuk atas dapur tu.
Occay, part inti dah setel. Now untuk buat kulit luar pulak or nama glamor dia Doh. Kalau nak diikutkan, time aku dok kacau mengacau gula tu, wife aku dah prepare buat doh, so dapat jimat banyak masa.
Untuk buat doh senang jer, campurkan tepung pulut and tepung pulut hitam sambilkan masukkan air ciput-ciput biar sampai sebati macam gambar bawah. Resepi orang tua-tua kan, kebanyakannya senang-senang jer nak buat.
Bukannya complicated pun, tepung pulut, tepung pulut hitam, air, tu je. Mula-mula aku ingat nak lah tolong wife kan, nak tunjuk sikit aku ni seorang yang romantik gitu. Sekali kena halau, wife aku suruh setelkan pasal daun pisang sebab belum potong lagi. So aku pun ambik pembaris, ukur dalam 10 cm x 10 cm, gunting. Lepas gunting kena layur dulu, kalau tak layur, nanti susah nak lipat sebab keras.
Pukul 10 malam
Lebih kurang time ni, aku dah duduk bersila depan tibi untuk part menguli buat kuih koci ni. Kuali yang ada inti tadi pun aku bawak sekali, sebab kiri kanan tangan aku main dengan minyak, so tak dapatlah nak ambik gambar. Untuk uli doh untuk masukkan inti, tangan kena ada minyak tak mo bagi melekat/melekit. Setengah orang pakai plastik, tapi aku pakai tangan je, baru syok sikit. Feel tu penting, hehe...
Hasil kiraan aku, dapatlah dalam 30 biji. Terer jugak aku uli, make sure jangan letak banyak sangat inti, takut nanti tak jadi kuih koci. Macam mana aku nak explain pun taktau, kalau korang buat, mesti faham maksud aku ni.
Lepas siap uli masukkan inti semua, dah nampak bentuk kuih koci dah, then aku rendamkan dalam air panas kejap. Tak sampai 10 saat pun, nampak terapung jer terus angkat masukkan dalam pati santan pulak. Pati santan ni wife aku prepare adalah masukkan sikit garam, biar ada rasa sikit.
nampak tak...nampak tak...
Lepas masukkan dalam pati santan, ambil daun pisang yang dah siap layur tadi, taruk sebiji kuih koci and taruk jugak satu sudu pati santan tu, biar lagi berlemak masa masak nanti. Then balut macam bungkus nasi lemak. Ni arahan dari mak aku, so kitorang pun ikut jelah.
get ready untuk kukus...
Selepas 15 minit
tadaa...!!
Pukul 11 malam lebih sikit
Tak sangka betul, dalam 2 jam jer untuk siapkan 30 biji Koci Yang Lazat Lagi Berkrim ni. Hasilnya amatlah memuaskan, sebab even 30 biji, aku rasa macam tak cukup, ahaha... Bila dah siap semua, baru sambung balik layan The Blacklist sambil mulut mengunyah kuih koci. Disaat lidah bersentuh dengan inti, serius wa cakap beb, sangat sedap! Tak percaya...kenalah buat sendiri, hehe....
Wassalam.
Friday, 11 October 2013
Sesuap nasi di Nim's Little Island Cafe, Kajang
Salam semua...sihat-sihat belaka yer? Dengar cerita, harini hari jumaat, so kepada jejaka-jejaka tampan di luar sana, janganlah lupa tanggungjawab kita yer. Solat jumaat tu janganlah dilupakan... Yang merangkap kaum hawa pulak, toksah lah nak ajak boipren, husben, kawan laki yang merangkap bff, teman pegi shopping ke, servis kereta ke, u ambik ai dekat opis kita keluar makan nak...tak yah...tak yah... Kalau nak buat jugak boleh, biarlah lepas solat jumaat. Bukan apa, sekarang zohor masuk awal, takut-takut terlepas je nanti. Tetiba kalini nak jadi ustaz pulak kan, cewah~...
Wokey...berbalik kepada tajuk utama, semalam aku bersama wife aku telah menerjah ke satu restoran ni, dengar nama pun dah pelik, taktau lah celah mana wife aku boleh jumpa restoran ni, yang dikenali ramai sebagai Nim's Little Island Cafe. Biasalah perempuan, ingat nama jer, alamat and jalan nak pergi bukannya tau pun. So aku pun dengan rakusnya, terus mengajukan persoalan dengan pakcik google, nasib baik ada jugak info pasal restoran ni. Hmm...daripada info-info yang diorang bagi, nampak macam syok je makan dekat sini, tambah-tambah bila ada menu yang lain dari yang lain. Memang patut kena terjah la ni. Aku pun pelik, even dah lama aku stay dekat Bangi, kenapa tak pernah dengar nama restoran ni. So, lepas solat isyak, kitorang pun membawa diri ke restoran Nim's Little Island Cafe ni.



Hasil pemerhatian aku, suasana dekat sini biasa-biasa je. Tibi pun takde, so pesanan aku, janganlah datang makan sesorang. Loser sangat tu, hehe... Macam aku cakap pada perenggan kedua tadi, cewah...aku datang sini sebab tertarik dengan menu yang diorang sediakan, dari review rakan blogger lain pun cakap not bad. Di samping mendengar cengkerik dengan katak dok berbalas pantun sesama diorang, aku pun tulus ikhlas meneliti menu-menu yang ada dalam list.


Not bad kan harga! Bila tengok menu, serius beb, mula-mula memang aku gelak. Rasa kelakar and kreatif. Inilah faktor-faktor utama yang membawa aku and wife aku ke sini. Kesian dengan minah yang bawa menu ni, abis satu-satu menu aku tanya. Cinoni tu apa maksud, NyiurMelambai tu apa mende, pastu Soda Gembira, Soda Sedih, and Soda Sukaduka tu macam mana pulak? Dah macam wartawan pun ada time tu, siap dok ambik-ambik gambar lagi kan. Hasil penerangan yang minah tu bagi, akhirnya aku pun order, untuk minuman, aku ambik Soda Ceria and wife aku ambik Cinoni Kedondong. Untuk makanan, aku order nasi putih 2, Tomyam Kelapa Muda, Ikan Kembung Masak Pedas, and Telur Bungkus. Sementara menunggu order-order tadi sampai, aktiviti kitorang tak lain tak bukan, check-in lah, hehe...
Lebih kurang 5 hingga 10 minit, order kitorang pun sampai. Sebelum buat apa-apa, ambik gambar dulu. Pastu baru merasa... hmm, hisap sikit Cinoni Kedondong...ok not bad. Sedut Soda Ceria pulak, sedap nyer! Hirup sikit Tomyam Kelapa Muda, kaw jugak rasa kuah dia... So, kalau dah kaw, sedap, terus melantak lah jawab nyer, hehe...










Wokey...berbalik kepada tajuk utama, semalam aku bersama wife aku telah menerjah ke satu restoran ni, dengar nama pun dah pelik, taktau lah celah mana wife aku boleh jumpa restoran ni, yang dikenali ramai sebagai Nim's Little Island Cafe. Biasalah perempuan, ingat nama jer, alamat and jalan nak pergi bukannya tau pun. So aku pun dengan rakusnya, terus mengajukan persoalan dengan pakcik google, nasib baik ada jugak info pasal restoran ni. Hmm...daripada info-info yang diorang bagi, nampak macam syok je makan dekat sini, tambah-tambah bila ada menu yang lain dari yang lain. Memang patut kena terjah la ni. Aku pun pelik, even dah lama aku stay dekat Bangi, kenapa tak pernah dengar nama restoran ni. So, lepas solat isyak, kitorang pun membawa diri ke restoran Nim's Little Island Cafe ni.



Hasil pemerhatian aku, suasana dekat sini biasa-biasa je. Tibi pun takde, so pesanan aku, janganlah datang makan sesorang. Loser sangat tu, hehe... Macam aku cakap pada perenggan kedua tadi, cewah...aku datang sini sebab tertarik dengan menu yang diorang sediakan, dari review rakan blogger lain pun cakap not bad. Di samping mendengar cengkerik dengan katak dok berbalas pantun sesama diorang, aku pun tulus ikhlas meneliti menu-menu yang ada dalam list.


Not bad kan harga! Bila tengok menu, serius beb, mula-mula memang aku gelak. Rasa kelakar and kreatif. Inilah faktor-faktor utama yang membawa aku and wife aku ke sini. Kesian dengan minah yang bawa menu ni, abis satu-satu menu aku tanya. Cinoni tu apa maksud, NyiurMelambai tu apa mende, pastu Soda Gembira, Soda Sedih, and Soda Sukaduka tu macam mana pulak? Dah macam wartawan pun ada time tu, siap dok ambik-ambik gambar lagi kan. Hasil penerangan yang minah tu bagi, akhirnya aku pun order, untuk minuman, aku ambik Soda Ceria and wife aku ambik Cinoni Kedondong. Untuk makanan, aku order nasi putih 2, Tomyam Kelapa Muda, Ikan Kembung Masak Pedas, and Telur Bungkus. Sementara menunggu order-order tadi sampai, aktiviti kitorang tak lain tak bukan, check-in lah, hehe...
Lebih kurang 5 hingga 10 minit, order kitorang pun sampai. Sebelum buat apa-apa, ambik gambar dulu. Pastu baru merasa... hmm, hisap sikit Cinoni Kedondong...ok not bad. Sedut Soda Ceria pulak, sedap nyer! Hirup sikit Tomyam Kelapa Muda, kaw jugak rasa kuah dia... So, kalau dah kaw, sedap, terus melantak lah jawab nyer, hehe...

Cinoni Kedondong

Soda Ceria :)

soda + vanilla ice cream + susu + sirap = Soda Ceria


Amacam, menarik??


Tomyam Kelapa Muda

Ikan kembung masak pedas
Mula-mula wife aku cakap, kelapa muda tu diorang ambik yang dah kosong, maksudnya isi kelapa tu dah takde. Disebabkan aku tak tahu apa-apa, aku iyer kan jer. Sekali masa cedok kuah tomyam nak ambik lauk, ada nampak macam isi kelapa. Eh...kelapa ni memang fresh la, terus aku bagitau wife aku, siap ada isi kelapa lagi ni... Seriusly, ni memang first time aku rasa tomyam yang ada isi kelapa muda dekat dalam, lain dari yang lain, memang meletop habislah. Pedasnyer tak yah cakap lah, nama pun tomyam... Masa dapat pinggan nasi tadi, aku siap bahagikan separuh lagi, almaklumlah...orang cakap, malam-malam tak boleh makan banyak. Sekali habis lincin aku tibai...adoi, abislah diet aku, huhu...

Lupa pulak, telur bungkus and ikan kembung masak pedas pun not bad, sedap jer... Kalau tak sedap memang aku cakap tak sedap, tapi sini ok lah. Agak-agak mahal ke tak kitorang makan ni? jeng...jeng...jeng... Total yang aku kena bayar adalah RM33. Harga pun lebih kurang macam dekat tempat lain kan, tapi di sini ada banyak pilihan makanan. Bukan saja makanan melayu, western pun ada. Kot jenis yang tak makan nasi malam-malam, boleh try diorang punya chicken chop ke, steak ke... So, kalau rasa nak try Soda Sedih, Soda Muda or Tomyam Kelapa Muda, boleh terjah sini:

Nim's Little Island Cafe
Jalan Teratai, Kg. Sungai Ramal
43000 Kajang, Selangor
Roger and out
Friday, 2 August 2013
Iftar @ Umai Cafe
Kejadian iftar ni sepatutnya berlangsung pada minggu lepas, tapi memandangkan kebanyakan ahli jemaah ada hal yang tidak dapat dielakkan, maka terubah ke semalam. So aku pun ditugaskan untuk mencari tempat untuk iftar. Bagus jugak aku dapat tugas ni, sebabnya tempat iftar yang aku cari of coz lah area yang berdekatan rumah aku jer, senang sikit nak pergi. Berbekalkan pertolongan dari pokcik google, aku pun mula mencari tempat untuk iftar. Harga pulak tak moh la mahal-mahal sangat, almaklumlah aku student je lagi, lainlah macam orang lain, siap dapat bonus sebulan gaji and duit raya lagi kan. Cari punya cari, akhirnya aku pilih Umai Cafe sebab ramai blogger lain dah pergi and komen dari diorang sungguh menyelerakan.
Pada hari yang dijanjikan, kitorang pun sampai ke Umai Cafe. Tetapi ada kejadian aneh pulak yang berlaku, sebabnya booking yang aku buat diorang tak terima, maksudnya takda dalam list booking diorang. WTH!! Aku terus marah dan mengamuk sehinggakan hampir terbalik semua meja kerusi. Rupa-rupanya aku marah dalam hati jer, bulan-bulan puasa gini, tak elok marah-marah kan. Disebabkan diorang cakap booking yang aku buat takda, so aku pun tunjukkan bukti perbualan mesej aku bersama owner Umai Cafe ni, pastu terus menggelabah susun atur meja untuk kitorang. Ok jugak tempat yang diorang sediakan, walaupun takda kipas or aircond and terletak dibahagian luar, dapatlah kitorang menikmati permandangan matahari terbenam di kala menunggu waktu berbuka puasa.
Apa yang terjadi selepas tu adalah pengalaman ngeri bagi kitorang, sebabnya orang ramai ya amat, macam semut. Semua makanan nak ambik kena beratur panjang giler. Yang paling panjang of coz lah kambing bakar. Tengok riak muka kengkawan aku yang lain macam tak puas hati pun ado, rasa bersalah lah pulak. Disebabkan tak boleh nak buat apa, terpaksa beraturlah jugak. Untuk round pertama, kitorang semua berbuka dengan kuih muih je dulu. Bila tengok keadaan macam dah cool sikit, baru start untuk round kedua, tu pun still ramai lagi. Bila dah masuk round ke sepuluh and sebelas, orang dah tak ramai dah, masa ni baru aman dan damai untuk ambik makanan. Time ni jugaklah baru terdengar ketawa riang dari kengkawan aku yang lain, cewah~...
Pada hari yang dijanjikan, kitorang pun sampai ke Umai Cafe. Tetapi ada kejadian aneh pulak yang berlaku, sebabnya booking yang aku buat diorang tak terima, maksudnya takda dalam list booking diorang. WTH!! Aku terus marah dan mengamuk sehinggakan hampir terbalik semua meja kerusi. Rupa-rupanya aku marah dalam hati jer, bulan-bulan puasa gini, tak elok marah-marah kan. Disebabkan diorang cakap booking yang aku buat takda, so aku pun tunjukkan bukti perbualan mesej aku bersama owner Umai Cafe ni, pastu terus menggelabah susun atur meja untuk kitorang. Ok jugak tempat yang diorang sediakan, walaupun takda kipas or aircond and terletak dibahagian luar, dapatlah kitorang menikmati permandangan matahari terbenam di kala menunggu waktu berbuka puasa.
Apa yang terjadi selepas tu adalah pengalaman ngeri bagi kitorang, sebabnya orang ramai ya amat, macam semut. Semua makanan nak ambik kena beratur panjang giler. Yang paling panjang of coz lah kambing bakar. Tengok riak muka kengkawan aku yang lain macam tak puas hati pun ado, rasa bersalah lah pulak. Disebabkan tak boleh nak buat apa, terpaksa beraturlah jugak. Untuk round pertama, kitorang semua berbuka dengan kuih muih je dulu. Bila tengok keadaan macam dah cool sikit, baru start untuk round kedua, tu pun still ramai lagi. Bila dah masuk round ke sepuluh and sebelas, orang dah tak ramai dah, masa ni baru aman dan damai untuk ambik makanan. Time ni jugaklah baru terdengar ketawa riang dari kengkawan aku yang lain, cewah~...
kek lapis semenanjung
karipap yang sedap
cucur udang + kuah kacang + kari ayam = jilat pinggan
roti jala yang seksi
keranamu, kami sanggup beratur...oh kambing bakar!
Apa yang aku boleh cakap pasal Iftar dekat Umai Cafe ni, makanan diorang memang terbaik. Cuma servisnya macam kurang sikit, kalau dipertingkatkan, mungkin lain kali boleh datang lagi. Harga untuk per pax pun tak mahal sangat, dalam RM39 seorang. Ada menu lain macam nasi campur, mee kari, laksa, ABC bagai, tapi aku tak sempat nak snap gambar, kecoh bersembang tak hingat punya pasal.
lokasi kejadian
Umai Cafe
Macam blogger lain jugak, lepas selesai iftar di Umai Cafe, masing-masing tak lepaskan peluang bergambar berlatar belakang Masjid Besi Putrajaya. Konsep dekat Umai Cafe ni, makan dulu pastu baru bayar. Nasib baik ada salah seorang member aku yang ingatkan, kalau tak, semua orang balik macam tu jer, tak bayar. Sebab memang tak teringat langsung, satunya sebab kenyang sangat, keduanya syok menyembang. Pukul10 lebih baru kitorang blah dari Umai Cafe, seronok dapat jumpa kawan-kawan lama. Wokeylah...ni je aku nak share pasal Iftar dekat Umai Cafe, so Selamat Bersahur and Selamat Berpuasa semua...
Roger & out.
Monday, 27 May 2013
Mee Tarik Warisan Asli, Sungai Besi
Salam semua...
Lately, aku telah terlibat dengan satu hobi baru and sangat-sangat best. Aku tak tau nak cerita macam mana, tapi masa aku buat aktiviti ni, fuhh~...rasa macam nak melompat pun ada, nak lempang orang pun ada. Korang pun mesti pernah buat kan, letak bonjela dekat ulser, macam mana rasa? Best kan... Tapi, orang tua-tua cakap, kalau nak lagi best, taruk garam. Time-time panas cam gini, rugi sangat kalau sesiapa tak cuba aktiviti nih, hehe... Nanti dah masuk musim hujan, dah tak dapat main lagi :)
Berbalik kepada tajuk asal entry ni, menurut riwayat, pada tiga hari yang lepas, aku bersama-sama rakan-rakanku, telah berikrar dan berjanji, akan mengadakan sesi makan malam bersama-sama. Sebenarnya, telah berhari-hari aku merancang untuk sesi makan malam ni, sebabnya, tiga empat minggu lepas, aku telah dihujani oleh cerita-cerita geng-geng travel yang melancong ke China and masing-masing menayangkan yang mereka telah memakan Mee Tarik. Ini tak boleh jadi, aku pun nak makan jugak! Tanya wife aku, dia pun nak makan jugak. Pastu aku tanya member-member aku, mereka semua pun nak makan mee tarik jugak. Jadi, semua orang nak makan Mee Tarik, tapi masalahnya, kami semua tidak berada di China. Berpandukan Google, aku mula menelaah setiap info yang ada berkaitan Mee Tarik disekitar kawasan sini. Hatta, terjumpalah aku dengan Mee Tarik Warisan Asli, Sungai Besi. Dari review yang dibagi oleh blogger lain, diorang recommended kan restoran ni. So, pada hari yang dinanti-nanti, kitorang pun terjah ke restoran yang dinyatakan.
Dari info yang aku dapat, silap haribulan, memang takda tempat untuk duduk sebab orang sangat ramai. Tapi semasa aku and the geng datang, keadaan takdalah seperti yang diwarwarkan. Berkemungkinan kitorang datang agak lambat, dekat pukul 10 malam baru sampai, tu yang mendorong wujudnya meja-meja kosong. Lagipun malam jumaat pulak kan, jeng...jeng...jeng !! Lepas perhatikan sekeliling, aku decide untuk duduk dekat dalam, bukan apa, dalam ada kipas and aircond, luar takda. Lepas duduk, kitorang diberi menu. Banyak jugak pilihan yang ada, sampai aku pun taktau nak order yang mana satu. Semua nampak sedap jer...tapi, harga pun sedap jugak, huhu~... Jom tengok apa yang kitorang order.
Rata-rata orang cakap rasa mee tarik di sini hampir serupa dengan di China. Tang ni, aku tak dapat nak bagi komen, sebabnya aku belum jejak kaki lagi ke China. Yang pasti, mee tarik dia memang sedap. Walaupun mulut aku ada ulser, tapi deria rasa aku masih lagi berfungsi dengan baik and mampu untuk membezakan yang mana sedap and tak sedap. Kalau teringin, mungkin akan repeat lagi dua tiga kali, try menu lain pulak. Di samping tu, aku pun recommended untuk korang jugak. Kalau nak tau, bukan aku jer yang pernah datang makan di sini, JJCR TV3 pun pernah. Direction untuk ke sini pun senang jer, boleh follow alamat dibawah.
Lately, aku telah terlibat dengan satu hobi baru and sangat-sangat best. Aku tak tau nak cerita macam mana, tapi masa aku buat aktiviti ni, fuhh~...rasa macam nak melompat pun ada, nak lempang orang pun ada. Korang pun mesti pernah buat kan, letak bonjela dekat ulser, macam mana rasa? Best kan... Tapi, orang tua-tua cakap, kalau nak lagi best, taruk garam. Time-time panas cam gini, rugi sangat kalau sesiapa tak cuba aktiviti nih, hehe... Nanti dah masuk musim hujan, dah tak dapat main lagi :)
Berbalik kepada tajuk asal entry ni, menurut riwayat, pada tiga hari yang lepas, aku bersama-sama rakan-rakanku, telah berikrar dan berjanji, akan mengadakan sesi makan malam bersama-sama. Sebenarnya, telah berhari-hari aku merancang untuk sesi makan malam ni, sebabnya, tiga empat minggu lepas, aku telah dihujani oleh cerita-cerita geng-geng travel yang melancong ke China and masing-masing menayangkan yang mereka telah memakan Mee Tarik. Ini tak boleh jadi, aku pun nak makan jugak! Tanya wife aku, dia pun nak makan jugak. Pastu aku tanya member-member aku, mereka semua pun nak makan mee tarik jugak. Jadi, semua orang nak makan Mee Tarik, tapi masalahnya, kami semua tidak berada di China. Berpandukan Google, aku mula menelaah setiap info yang ada berkaitan Mee Tarik disekitar kawasan sini. Hatta, terjumpalah aku dengan Mee Tarik Warisan Asli, Sungai Besi. Dari review yang dibagi oleh blogger lain, diorang recommended kan restoran ni. So, pada hari yang dinanti-nanti, kitorang pun terjah ke restoran yang dinyatakan.
Mee Tarik Warisan Asli, Sungai Besi
Dari info yang aku dapat, silap haribulan, memang takda tempat untuk duduk sebab orang sangat ramai. Tapi semasa aku and the geng datang, keadaan takdalah seperti yang diwarwarkan. Berkemungkinan kitorang datang agak lambat, dekat pukul 10 malam baru sampai, tu yang mendorong wujudnya meja-meja kosong. Lagipun malam jumaat pulak kan, jeng...jeng...jeng !! Lepas perhatikan sekeliling, aku decide untuk duduk dekat dalam, bukan apa, dalam ada kipas and aircond, luar takda. Lepas duduk, kitorang diberi menu. Banyak jugak pilihan yang ada, sampai aku pun taktau nak order yang mana satu. Semua nampak sedap jer...tapi, harga pun sedap jugak, huhu~... Jom tengok apa yang kitorang order.
Toothpick Lamb (RM24.00 sepinggan)
Kalau nak diikutkan, memang taktau nak order mende dekat sini, aku ingat-ingat, ramai yang order Toothpick Lamb ni, harga memang agak mahal, tapi kalau tong-tong ramai-ramai jadi murah balik. Kalau aku datang sesorang, memang takde nyer nak order. Rasa dia, hm...nak kata macam sate kambing pun ada, tapi sedaplah. Toothpick Lamb ni boleh dianggap sebagai pembuka selera gitu, sebabnya, lepas order dibuat, menu ni sampai dulu berbanding menu lain.
Mushroom Meat with Noodles (RM8.00)
Beef Laman (RM6.00)
Bean Beef Noodles (RM8.00)
So far, inilah 3 jenis menu Mee Tarik yang kitorang order even 4 orang makan, sebabnya member aku pun order sepesen macam aku jugak, Beef Laman. Wife aku ambik Mushroom Meat with Noodles, and member aku sorang lagi ambik Bean Beef Noodles. Pendapat peribadi aku, semuanya sedap-sedap, especeli mee dia, compare dengan mee kuning yang selalu makan tu, memang jauh beza lah.
saje nak tunjuk skill pakai chopstik, cewah...
![]() |
| ishh malu pulak nak makan, no camera please |
![]() |
| "senangnya dalam hati lala.." |
Alamat:
Mee Tarik Warisan Asli
51A, Jalan Tasik Utama 3
Medan Niaga Tasik Damai
57000 Sungai Besi, KL.
Roger & out.
Subscribe to:
Posts (Atom)







































