Showing posts with label Personal. Show all posts
Showing posts with label Personal. Show all posts

Saturday, 11 October 2014

Rely On Me !



Sometimes on her birthday...


And these are tall tale signs
That shows your are mine
It's how your body translates to me...

I wanna be the one that you can rely on
And give you everything
Give you everything
You need to set you free...


And these are tall tale signs
That shows your are mine
It's how your body translates to me...

I wanna be the one that you can rely on
And give you everything
Give you everything
You need to set you free...


I wanna be the one that you can rely on
And give you everything
Give you everything
You need to set you free...


----------------------------------------------------------------

Entry muntah darah ni ditujukan khas kepada isteri terchenta yang mana hari ini merupakan hari istimewa untuk kami sekeluarga. Dah alang-alang si dia asyik tanya aku bila nak hupdate blog, so tadaa...dah siap pong! Aku tau, saban tahun si dia mesti wish satu perkara ni and Alhamdulillah tahun ni Allah dah makbulkan doanya dengan mengurniakan kehadiran ahli baru iaitu Aimi. Si dia happy aku pun happy jugak. Betul cakap orang tua-tua, bila umur dah masuk angka tiga, baru life mula stabil sikit. Macam-macam dugaan before ni, but kitorang berjaya tangani dengan cemerlang dan terbilang, pengalaman yang penting sebenarnya. Bak kata pepatah, "the farther backward we can look, the farther forward we can see" - Winston Churchill.

Kepada mika-mika yang hantar email request itinerary korea and japan, sebahagiannya aku dah balas. Insyaallah hujung minggu ni aku akan cuba settlekan yang sebahagian lagi. Bizi sikit beb, Aimi la ni dah pandai demand, nak kena layan memanjang, tinggal je kejap mesti nangis. Wokeylah, sampai sini je dulu, sebelum aku akhiri entry ni, sekali lagi wishing si dia A Very Happy Birthday and May Allah Bless Us All...

Wassalam.


 


Tuesday, 2 September 2014

Terima Kasih DiGi ^_^

Kehadapan sahabat-sahabat yang dirindui 200%...tatkala warkah ini ditulis, aku telah pun berada diatas katil ready untuk melabuhkan mata yang telah seharian penat melihat keindahan dunia yang tidak kekal ini. Usahlah ditanya mengapa, kenapa dan bagaimana...kerna, segala persoalan tersebut tidak mampu ku jawabnya, apatah lagi jika ditanya bila dan di mana... Izinkan mata ini menutup untuk seketika sahabat-sahabatku, biarlah dia berehat sebentar, kerana sat lagi, dalam pukul 3 pagi macam tu, Aimi akan bangun disusuli dengan tangisan dan senyuman. Walaupun ibunya cakap takper, ok jer dia bangun susukan Aimi sorang-sorang, but diatas keprihatinan bapanya yang berjiwa suci, bangunlah jugak temankan sambil-sambil bancuhkan milo dan sebagainya, hehe... Pelik je rasa sebab lama dah tak menulis.


Hikayat mengenai cerita ini bermula, apabila aku ternampak iklan mengenai peraduan ini di laman sesawang DiGi. Setelah beberapa kali aku belek dan membelek, akhirnya aku pun decide untuk menyertai jugak disebabkan peraduan ini agak mudah and aku pun memang pelanggan DiGi. Bermodalkan saki baki credit dalam akaun DiGi, aku pun mula menghantar SMS seperti yang diminta. Leka melayan SMS dari DiGi, bila dicheck baki, banyak jugak yang telah aku habiskan. Tanggal 5 Ogos 2014 jam lebih kurang pukul 4 petang gitu, aku menerima panggilan dari pihak DiGi. Jeng...jeng...jeng... Tujuan panggilan ini dibuat untuk memberikan aku 3 soalan, and sekiranya aku dapat menjawab semua, maka aku bakal dinobatkan sebagai pemenang. Alhamdulillah...ketiga-tiga soklan yang tanya, aku dapat menjawab semuanya and suspennya, aku merupakan pemenang yang terakhir. Tak kisahlah, yang penting menang. Orang tua-tua cakap, rezeki anak, hehe... So, 22 hb ritu DiGi menghantar SMS untuk mengconfirm kehadiran bagi majlis penyampaian hadiah, yeay... Tempatnya adalah The Duchess Place, Kuala Lumpur bertarikh 27 Ogos 2014.


Punyalah semangat, macam biasalah aku antara orang yang terawal sampai. Kalini aku pergi bersendirian tanpa ditemani isteri serta anak tercinta. Selepas meregisterkan diri, aku dibawa ke meja dan dilayan bagaikan menatang minyak yang penuh. Tema majlis ini hari raya and celebriti utama adalah Ustaz Don. Okaylah kan, berkat lah sikit majlis.


Masa yang terluang, aku habiskan dengan mengangkut makanan ke meja serta mengambil gambar sekitar suasana majlis ini. Seronok pulak dengar ceramah Ustaz Don secara live, selalu layan dekat 30 minit bersama Ustaz Don je, kalini berpeluang bersua muka.


Banyak lagi sebenarnya menu yang dihidangkan, tapi nak jaga tatatertib sebab dah jadi bapak punya pasal, so aku pun makan sekadar kekenyangan je lah, cewah~... Dalam dok jalan-jalan ambik gambar, tak sangka sungguh boleh berjumpa dengan kawan lama aku. Ni lah jodoh namanya, hehe...


Seriusly, Ustaz Don memang peramah. Ensem pun ensem, bila bersembang tu rasa macam dah berkawan lama. Tambah-tambah bila kitorang masing-masing keluaq loghat utara, seronok jer bersembang. Lebih kurang pukul 5.30 macam tu, barulah majlis penyampaian hadiah dimulakan. Fuh~...lama sungguh tunggu...


Alhamdulillah, lebih kurang kul6 camtu, majlis penyampaian hadiah bersurai. Kesemua pemenang adalah 13 orang and aku adalah orang yang ke-13. Peraduan ini berlangsung selama 4 minggu di mana setiap minggu 3 pemenang akan dipilih. Syukur sangat-sangat sebab berjaya memenangi RM1,000 dari DiGi and berpeluang berjumpa dengan Ustaz Don. Insyaallah, kalau ada jodoh, mungkin berjumpa lagi, kawan lama katakan, hehe...


Disamping cheque hadiah yang terima, pihak DiGi jugak ada memberikan goodies bag untuk semua tetamu yang hadir. Bak kata DiGi, "waste is a disease, don't be a carrier". Okay, jom tengok Free Seats AirAsia, taktau lah available lagi ke tidak, hehe... Anyway, DiGi is always the smarter choice. cewah~...tetiba je kan...


Roger and out.




Saturday, 8 March 2014

Pray For MH370



Kadang-kadang ada cerita happy...kadang-kadang ada jugak cerita sedih... Nak buat macam mana, ni lah kehidupan, bak kata orang, "hidup tak selalunya indah...langit tak selalu cerah~"... Apa yang boleh kita buat, support each other and be strong. Tak tau lah kot ada geng travel yang terlibat atau tak, apa yang pasti, selagi takde maklumat yang pasti, fikir positif and tawakal. Allah knows Best!


Wassalam.



Wednesday, 1 January 2014

Yeppi New Year 2014


Alhamdulillah...masih diberikan rahmat dan berkat untuk menempuh tahun 2014 pulak. Umur dah makin bertambah ni, bukan umur jer, berat badan pun join sekali, huhu... Imbas balik kenangan tahun 2013, banyak salah dan silap yang aku buat, so kepada mereka-mereka yang terasa hati dengan penulisan and kata-kata aku ni, mintak maaf banyak-banyak lah yer. Bukan aku sorang jer, korang pun ada buat salah jugak, tapi takper...aku yang penuh sifat kasih sayang ni dah lama memaafkan korang, cewah~... Mesti masing-masing dah tanam azam nak buat apa tahun 2014 ni kan, dengar citer ada yang nak berumah tangga, ada yang nak pergi umrah and haji, ada pulak yang nak jadi surirumah sepenuh masa, tapi kalau tak berkahwin nak jadi surirumah sepenuh masa apa kes?? Nak kena tibai dengan penyapu la ni...

Azam aku? hm...toksah lah tanya, malu aku nak bagitau. Nak lari masuk bilik lah sembunyi bawah selimut, hehe... Tak kisah lah azam apapun, tapi semua orang teringin perkara yang sama, nak tahun 2014 lebih baik dari tahun-tahun yang sebelumnya. So, dikesempatan ni, aku nak ucaplah Selamat Tahun Baru 2014 untuk semua and terima kasih banyak-banyak sebab sudi singgah dekat Skampung. Peace!!!


Wasalam.



Tuesday, 9 July 2013

Salam Ramadhan


Salam semua...

Pejam celik pejam celik, dah nak menyambut bulan ramadhan. Cepat betul masa berlalu, tak puas lagi bergaduh, dah nak kena mintak ampun maaf dah. Yang penting, alang-alang dah nak masuk bulan ramadhan ni, sama-samalah kita muhasabah diri, kalau dah rasa amalan tu cukup-cukup makan jer, perbanyakkanlah. Masing-masing dah besar, takkan mende macam ni pun nak kena ingatkan. Cewah...macam ustaz pulak, tapi kekadang, aku pun sama jer, hehe...tapi takper, yang penting, kita saling memperingati antara satu sama lain. Oh ya...pic atas aku snap masa dekat Saga Torokko Station, huhu...tetiba teringat suasana di Kyoto, tah bila pulak ada peluang nak jejak kaki ke sana lagi.

Okaylah, di kesempatan ni, aku nak mengucapkan Selamat Berpuasa untuk semua, and sama-samalah kita tingkatkan amalan :)

Roger n out.



Monday, 6 May 2013

Tahniah MALAYSIA !!



First time dalam sejarah aku, tengok keputusan pilihanraya lebih penting dari tengok bola MU vs Chelsea, abah aku pun sama, masing-masing tekun menunggu depan tibi. Masa iklan, ada jugak pegang remote nak tukar channel kejap, dah kena sound dengan mak aku. Baheklah mak, anakanda paham, kena pentingkan hal negara dulu. And, first time jugak tahun ni aku keluar mengundi, maklumlah...baru cukup umur katakan. Tapi, seronok dapat join pilihanraya kalini, sebab kebanyakan member aku yang lain pun turun sekali, so terjadiklah reunion secara tidak dirancang. Aku mengundi dekat dua tempat, satu di Kedah, and lagi satu di Perlis sebelah wife aku. So far, Alhamdulillah, dekat tempat aku takda la rusuhan bagai even masing-masing berlainan parti.


Giler kreatif! ada banyak lagi sebenarnya, aku jer yang tak sempat ambik gambar, sebab jumpa pun dekat tepi jalan masa tengah bawak kereta. Entahlah ada lagi ke tak esok, kalau ada lagi, memang aku nak buru yang ni je esok. Masa pilihanraya sebelum ni, seingat aku, takdalah ada sampai macam ni, siap buat motor helikopter bagai. And aku ada jumpa kapal terbang, kereta kebal, bot besar pastu ada orang dekat dalam, macam-macam lagi lah.... Salute lah dengan semua orang yang buat ni, memang sangat kreatif.

saya pilih mengundi.

Walaumacammanapun, pilihanraya sudah keluar keputusan nyer. Apa yang pasti, pilihanraya kalini sungguh sengit, and ada peningkatan dalam dunia politik di negara kita. Tidak dinafikan masih ada lagi kekurangan, tapi sekurang-kurangnya, kita telah maju setapak ke hadapan. Cewah, dah macam ahli politik pulak kan... Anyway, Tahniah Malaysia dan diharapkan pihak yang akan mentadbir nanti, dapat melaksanakan tanggungjawab dengan lebih baik.

I love Malaysia !

Roger and out.



Saturday, 23 March 2013

Happy Birthday Skampung


Salam semua...

Pertamanya, syukur ke hadrat Illahi, Skampung kini dah berumur setahun. Keduanya, aku mewakili Skampung mengucapkan ribuan terima kasih sesangat kepada korang semua yang sudi menyinggahkan diri, berkenalan, membaca, mengomen, memberi nasihat, teguran serta pendapat, macam-macam lagilah...rasa terharu sangat, seronok dapat berkenalan dengan korang semua, bak kata pepatah, berbini biar satu, berkawan biar seribu, hehe...korang memang awesome!! Mudah-mudahan, Skampung akan dapat bertahan untuk tahun-tahun berikutnya. Kalau ada penulisan Skampung yang menyebabkan sesetengah orang terasa hati, aku mintak maaf sesangat. Yela, aku ni insan biasa sajo...sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut. Sorry ok! Anyway, akhir kata, thanks for everything :)

Roger and out.



Tuesday, 29 January 2013

Pihak Pengurusan SKAMPUNG Bergaduh Isu Dot My

Pada mulanya, aku tak perasan timbulnya isu ni, sebab secara tiba-tiba blog aku SKAMPUNG tak dapat nak bukak, aku tau pun sebab ada member aku yang kabo. Rasa-rasa aku, dari hari Sabtu ritu lagi masalah ni jadi. Aku pun terus terjah blog orang lain yang bertukar ke dot my jugak, rupa-rupanya server/DNS tengah upgrade, aku tak sure sangat apa mende nih. Tapi yang aku tau, blog aku ni tak boleh nak bukak. Perrhh...cuak giler, patut ker aku buat blog baru? Manatau kot-kot kena hack ker... Tapi lepas tu, aku berfikiran positif, mungkin kejap jer ni, maklumlah mende baru. Tup-tup, sampai harini, dah 4 hari kot, apa kes?? Sampai now pun tak boleh bukak lagi. Disebabkan perasaan tidak puas hati aku dah terlampau tinggi, bayangkan view rini baru 5 view, now dah dekat kul 8 malam kot, so aku pun panggil ahli lembaga pengarah yang merangkap pihak pengurusan untuk SKAMPUNG, bagi membincangkan isu ini.


Isu utama yang diperbincangkan.

Lebih kurang pukul 6 petang tadi meeting ni start, lokasi meeting adalah ruang tamu, dan semua ahli diwajibkan hadir. Penting tau, mana boleh tak hadir pulak. Nak tunggu isu ni selesai macam tu aje, macam taktau bila, sebab dah 4 hari pun tak settle-settle lagi. Tepat jam kul 6.15 gitu, diorang pun sampai dekat ruang tamu, payah betul, orang nak meeting, masa ni lah dia nak makan minum bagai, hm~...


Meh aku perkenalkan, yang sebelah kiri, putih comel molek ni Ms. Bulat and yang hitam manis tu Ms. Nyer, dua-dua masih bujang but not available hokey! Nampaknya meeting dah dimulakan sebab masing-masing sedang tekun mendengar penjelasan yang aku sampaikan. Aku pun explain dari mula apa yang berlaku and kenapa blog SKAMPUNG tak dapat buka, so solution yang ada adakah akan terus pakai SKAMPUNG.MY or tukar balik ke SKAMPUNG.BLOGSPOT.COM?


Ms. Bulat and Ms. Nyer masing-masing memberikan pendapat yang berlainan, susahlah macam ni, kalau sama senang sikit, bila tak sama, perlu libatkan aku pulak untuk tentukan, samada aku berpihak Ms. Bulat or Ms. Nyer.  Ms. Nyer cakap, alang-alang dah tukar ke dot my, better teruskan aje, sok lusa ok lah tu. Manakala Ms. Bulat pulak, baik tukar balik ke blogspot.com, sebab memang tak boleh bukak pun now ni, confirm ke sok lusa dah ok? Aku pun tanya and tanya lagi, pastu aku buat keputusan memihak kepada Ms. Nyer. 


Bila aku buat keputusan memihak kepada Ms. Nyer dengan memutuskan untuk terus pakai dot my, apa lagi, semacam jer Ms. Bulat memandang aku, macam nak makan pun ada. Ok...ok...i get it!! So, aku pun tukar keputusan dengan memihak kepada Ms. Bulat, setuju untuk menggunakan blogspot.com balik. 


Ms. Nyer pulak yang tak puas hati, cakap aku bersalah, tadi cakap lain now cakap lain pulak. So dia suggestkan untuk buat undian, dengan pejam mata, pastu masing-masing sentuh kertas aku tulis tu, samada pakai dot my or blogspot.com. So, kitorang pun bilang sama-sama, 1...2...3...pilih!!


Aku memang dah agak dah, keputusan akan macam gini, Ms. Bulat mesti pilih SKAMPUNG.BLOGSPOT.COM and Ms. Nyer pulak akan pilih SKAMPUNG.MY, hm...apa patut aku buat, confius dah aku. Ingatkan panggil diorang dapat settle masalah, lagi pening adalah. Aku pun ulang lagi sekali, kalau Ms. Bulat and Ms. Nyer pilih salah satu, pilihan tu yang akan aku pakai. Tetapi, tetap dapat keputusan yang sama macam dekat atas. Tetiba, Ms. Bulat yang diam tadi, bersuara lantang pastu terus berhujah dan memberikan fakta-fakta bagi menyokong keputusan dia.


Lepas mendengar hujah-hujah yang jitu lagi padat, so aku buat keputusan untuk kali terakhir dengan menyokong 100% pandangan beliau untuk menukar semula ke blogspot.com. Bila aku dah nekad buat keputusan gini, aku tau, Ms. Nyer mesti akan terasa hati punya.


Tengok, kan dah merajuk! Hm~...tapi takper, aku memang faham sangat perangai Ms. Nyer ni, dia merajuk pun tak lama mana, bagi Blackwood sikit, mesti berlari dengan riang gembira, heheh...

So, kepada rakan-rakan blogger, maafkan hamba sebab dua tiga hari ni blog hamba problem, tak dapat nak BW ke blog tuan-tuan hamba sekalian. For now, hamba akan guna balik blogspot.com. Bak kata pepatah,

"Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang jua."

Roger and out.

Tuesday, 1 January 2013

Ole-Ole dari Langkawi

Salam semua! Untuk aktiviti hari pertama tahun 2013, harini aku habiskan masa dengan melepak di rumah jer, malas nak pergi mana-mana, kalau rajin, maybe petang nanti keluar pergi jogging. Macam aku cakap tadi, tu pun kalau rajin...kalau malas, tidor petang pun okay jugak, dah lama tak buat aktiviti cam gini, heheh...So, ini first entry untuk tahun 2013, terbaik dari ladang, cewah! Semalam, ada member aku baru balik dari Langkawi, disebabkan aku ni adalah sahabat sejati, maka aku ditugaskan untuk menjemput diorang dekat LCCT. Syok sungguh depa pi bercuti, masa on the way balik dari LCCT, aku and wife aku diam jer, diorang yang sembang tak berhenti-henti sampai kami tak sempat nak menyampuk langsung. Jelas lagi ternyata yang percutian depa ke Langkawi memang sungguh happy and enjoy. Aku pun tumpang happy jugak untuk diorang, yang bestnya...mereka bawa balik ole-ole untuk aku and wife aku. Terharunya sungguh rasa, ingatkan sikit jer, banyak pulak tu. Bak kata pujangga, "a friend is someone who will bail you out of jail, but a best friend is the one sitting next to you saying, 'that's was fun buddy'...".

banyak kan...

Bila aku tanya, apsal banyak sangat diorang bagi ole-ole nih, jawapan dari diorang lagi membuatkan aku terharu, katanya, sekali sekala belanja kawan baik apa salahnya. Berdrama pulak aku ni kan :) Okay, aku dapat t-shirt Langkawi 2 helai, of cause lah satu untuk aku, lagi satu untuk wife aku, pastu Kinder Bueno 3 kotaks (ada 24 packs semua) and last sekali Hershey's Kisses ni 3 packs.

2 helai t-shirt, 1 kaler biru, lagi satu kaler putih


Nak dijadikan cerita, masa diorang dekat Langkawi, ada call aku tanya samada aku nak pesan apa-apa. So, aku jawab, aku nak pesan Kinder Bueno jer sekotak and coklat Hershey's satu pack, yang lain-lain tak nak, Cadbury ker or paper jelah. 2 mende ni aku pesan, sebab, memang murah giler Kinder Bueno dekat Langkawi compare harga dekat sini, and yang penting sedap! Masa diorang call pun, niat aku nak bayar balik nanti. Tak sangka pulak sampai 3 kotak diorang bungkus buat ole-ole untuk aku. Syukur, rezeki awal tahun :)


Tiap kali pergi Langkawi, coklat Hershey's memang tak pernah lupa. Sedap woo! Nikmat makan coklat, bila cair dalam mulut tu, pastu ada almond pulak, fuh~...lepas satu, satu aku ambik. Apa yang tak bestnya lepas makan coklat cam gini, kena cepat-cepat gosok gigi. Bukan setakat bangun pagi jer kena gosok gigi, lepas makan mende-mende yang cam gini pun patut dipraktikkan selalu. Barulah gigi tu cantik dan berseri, senyuman pun lebih menawan, tak gitu...

Okay, sampai sini jer citer pasal Ole-Ole dari Langkawi, oleh sahabat untuk sahabat. Dengar diorang citer pasal Langkawi, best pulak rasa. Baru hari pertama tahun 2013, ada lagi 364 hari lagi untuk sampai hujung tahun, bolehlah kot selit kat mana-mana untuk terjah Langkawi pulok, heheh...

Roger & out.

Monday, 31 December 2012

HAPPY NEW YEAR 2013

Tik tok..tik tok...bunyi tersebut menunjukkan jarum saat tengah berjalan, tak laju mana pun, mesti satu saat per second. Aku tau, semua orang menantikan jam 12 tengah malam untuk meraikan tahun baru, yakni bermulanya era tahun 2013. Tak kurang hebatnya aku sendiri begitu teruja menantikan tahun baru yang bakal tiba malam nanti, siap pasang lampu lip lap lagi depan rumah. Di samping itu juga, tukar langsir baru and kejap lagi aku nak keluar untuk pergi gunting rambut. Kalau aku keluar gunting rambut esok, dikhuatiri harga gunting rambut untuk tahun 2013 mencanak naik disebabkan tiada pengawalan harga oleh pihak berkuasa. Bak kata pepatah, "sediakan payung sebelum hujan". Amacam intro aku, macam pemberita tak? heheh...

Memandangkan hari ini merupakan hari terakhir tahun 2012, maka dengan sekali lafaz serta menggunakan suara Optimus Prime, aku and wife aku mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU kepada semua terutamanya kepada mereka-mereka yang sudi meluangkan masa menyinggah dan membaca dekat blog aku nih (berdiri tegak and tabik spring).


Terus-terang aku cakap, tahun 2012 banyak merubah dan mempengaruhi life aku sekarang nih. Perubahan yang cukup drastik pulak tu, sampai abang Mat dengan kak Piah pun terkejut. Tetapi perubahan ke arah kebaikan ler, tu pasal abang Mat dengan kak Piah terkejut gembira. Wife aku tak yah cakap lah, semua mende aku buat dia happy jer, yang penting nak pergi mana-mana kena bawak dia sekali. Bayangkan, nak pergi kedai beli sabun pun dia nak ikut, hm~...

anyone?

Terima kasih kerana sudi bertanya. Plan untuk tahun depan, ada banyak sebenarnya, tapi yang paling utamanya nak habiskan study aku secepat mungkin. Tak syok lah, orang lain semua merasa gaji dan bonus, ada pulak yang naik pangkat, aku pun terhingin jugak, hehe...

Sebelum 2012 menutup tirai, meh aku story balik apa yang dah berlaku dalam tahun 2012 nih. Seperti ayat cerpen, ada yang suka, ada yang duka. Tak boleh nak kata apalah, kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan segala-galanya kan. Jadi, bila ada yang duka tu, aku fikir positif, mungkin ada hikmah disebaliknya. 

2012 Highlights

1. Mulanya life menulis blog. Yup, sebelum ni aku tak tau apalah yang seronok sangat pasal berblogging ni, bila diri sendiri yang buat, baru rasa penangannya. Mula-mula tu rasa kekok jugaklah, bila tulis tu, pakai ayat skema sebab takut orang tak faham, tapi sekarang tidak lagi :)

2. Membeli Canon 600D dan berjinak dengan photography. Tang part ni, awal-awal dulu, siap nak bergaduh lagi kitorang laki bini. Yela, aku nak beli yang murah jer sebenarnya, akibat terpengaruh dengan tokei kedai, terbeli yang ni pulak. La ni, si dia yang lebih, mesti nak action jer depan camera. Yang paling best, modal aku beli camera ni dah dapat balik, Alhamdulillah.

3. Pertama kali ke luar negara iaitu Jepun, kemudian Singapore and pastu Thailand. Macam orang lain jugak, sebelum ni aku berpendapat pergi oversea tu hanya untuk orang kaya jer. Pastu mesti perlukan duit banyak. Lepas study bersungguh-sungguh, baca blog and forum, wat research sana sini, rasa-rasa aku, study exam SPM pun tak macam ni, lastly baru aku tau anggapan aku salah sebenarnya. Sebab tu now aku enjoy travel :)

4. Membeli rumah. Sampai bila nak menyewa kan, asyik dok bayar untuk rumah orang lain, better bayar untuk rumah sendiri. 

5. Menang hadiah dari Tourism Selangor dan Tourism Malaysia. First time dalam life aku menang hadiah cam gini, syukur sesangat rasa, rezeki dari Dia. Ni lah maksud aku untuk yang ayat dapat balik modal tu :) Pendapat aku, kalau aku tak start blog, rasa-rasa mesti aku taktau pasal contest-contest cam gini kan..

6. Start belajar Adobe Photoshop, Blender, Xara, Cinema 4D, After Effects, Lightroom, Stencyl, FL Studio 10, and Magic Lantern. Semua software pelik-pelik ni aku start belajar tahun ni. Mula-mula tu agak pening, bila tengok tutorial tu, rasa macam, mende lah diorang ni dok cakap. Tapi makin lama makin seronok, especially Blender, Cinema 4D, After Effects and Magic Lantern. Ai~..nampak sangat aku terpengaruh citer upin ipin nih, betul3!

7. Cuti-cuti Malaysia. Sebelum ni kalau pergi mana-mana, aku tak fikir pasal mende lain dah, mesti pasal makan jer. Tapi, tahun 2012 ni aku dah berubah. Sebelum pergi ke satu tempat, aku wat research dulu apa tempat menarik kat situ. Takla rasa bila dekat sana tu, tertanya-tanya nak buat apa yer lepas ni. 

Rasa-rasa aku ni jelah perkara penting yang berlaku sepanjang tahun 2012. Perkara yang lain, selepas perbincangan laki bini, kitorang kategorikan sebagai biasa sahaja or less penting. Maybe ada yang terlupa ker, takper...kalau ada, aku update nanti, Insyaallah.

collage of the year

Apa yang pasti, untuk aku, tahun 2012 lebih baik dan seronok dari tahun sebelumnya. Mudah-mudahan, tahun 2013 pulak akan lebih baik dari tahun ni. Bak kata pujangga, "we only live once, if we do it right, once is enough". Sekali lagi, sebelum habis, aku nak wish, SELAMAT TAHUN BARU.

Roger and out.


Sunday, 16 December 2012

Tukar dari Blogspot ke dot my (.my)

Perasan tak link dekat atas? Secara rasminya, skampung.blogspot.com sudah bertukar kepada skampung.my. Yeay...taktaulah apa yang seronok sangat pasal tukar ni, tapi bagi aku, domain aku yang panjang lebar tu dah diringkaskan ke dot my jer. Kalau korang copy link aku yang blogspot and paste dekat link search, bila tekar enter, terus direct ke skampung.my jugak. Semua ni credit kepada Innanie Ariffin yang menganjurkan program tukar ke dot my nih, terima kasih banyak-banyak yer Innanie :)

Kenapa aku join? Sebab yang paling utama sekali, pertukaran ke dot my ni adalah PERCUMA instead of kena bayar RM200. Saperlah yang tak suka benda-benda percuma ni kan, ada peluang terus aku grab ler. Kalau nak tahu lebih detail, boleh pergi ke blog Innanie (KLIK sini).

Untuk ringkasan, kalau korang ada blog sendiri, umur 18 tahun ke atas and warganegara M'sia, korang dah layak untuk join program ni sehingga 25 Disember 2012, lama lagi, ada 13 hari lagi kan... Sebagai makluman, even dah tukar ke dot my, blog masih lagi based dekat blogger, log in macam biasa, just domain jer yang bertukar. Bagi blogger yang dah lama, untuk blog korang takde effect, just dekat Nuffnang jer ada effect, sebab domain name dah lain. Macam aku Nuffnang yang baru ada RM1.25, takla heran sangat. Tapi bagi korang blogger yang dah lama, Nuffnang pun ribu riban, better fikir semasak-masaknya before join program ni.

Before berjaya tukar ke dot my, ada certain masalah yang aku alami, cewah...tapi bagus jugak, dari situ aku belajar macam mana nak counter masalah tu. Buat-buat tak jadi, buat lagi tak jadi, hasil pertolongan dari blogger Innanie, maka lastly berjaya jugak. Rupa-rupanya senang ya amat, tah macam mana aku boleh pilih jalan yang susah. Disebabkan dah berjaya, blogger Innanie minta aku buat TUTORIAL untuk tukar ke dot my nih. Untuk tutorial dari blogger Innanie and blogger lain, boleh klik link bawah ni:

http://www.coklateyes.my/2012/12/perhatian-2-untuk-penerima-domain.html
http://www.coklateyes.my/2012/12/soalan-hantu-cara-dapatkan-hadiah-hebat.html
http://www.coklateyes.my/2012/12/berita-gembira-tutorial-tukar-domain.html
http://www.cydasite.my/2012/12/tutorial-pasang-domain-my.html

Sebelum aku mulakan tutorial, ada 2 perkara yang kena follow:
1. Jadi FOLLOWER blogger Innanie.
2. Kalau sudi, jadilah FOLLOWER aku jugak :)

Baheklah, tutorial dimulakan...

Tutorial tukar dari blogspot ke dot my

Untuk tutorial ni, aku akan bahagi kepada 2 bahagian. Bahagian Pertama, tutorial untuk dapatkan nama domain and Bahagian Kedua, tutorial untuk tukar dari blogspot ke dot my.

Bahagian Pertama

1. Pergi ke website Asiahost dengan klik pada gambar bawah, lepas tu check nama domain yang menjadi pilihan hati.


2. Sebagai contoh, macam aku guna skampung, maka aku pun letaklah skampung. Lepas tu, klik Check Availability.
3. Lepas klik Check Availability, result macam dalam gambar atas keluar, skampung.my is available and contract for 1 years @ RM20.00. Dah confirm, terus Click to Continue.
4. Kemudian, keluar gambar macam di bawah.
klik pada DNS Management (FREE) and kemudian terus klik dekat Update Cart.
5. Lepas klik Update Cart, keluar macam dalam gambar dibawah.
Confirmkan domain adalah sama, macam aku skampung.my and Total Due Today adalah RM20. Jangan gundah gulana lagi, follow jer tutorial ni, nanti Total Due Today tu akan jadi RM0.00. Let's keep goin!

6. Isikan details peribadi, yang email jangan salah yer.
7.  Lepas dah isi bahagian peribadi, tengok bawah sikit akan jumpa seperti gambar dibawah.
Seperti blogger Innanie, dia jugak TEKANKAN dekat part ni. Disinilah bahagian di mana pertukaran ke dot my menjadi percuma. Untuk Promotional Code, isikan "coklateyes", tak pun copy jer dekat sini and paste dekat Promotional Code tu.
Lepas isikan "coklateyes" dekat Promotional Code, terus tekan Validate Code.

8. Kemudian akan keluar seperti gambar dibawah.
9. Check balik dekat atas, untuk Total Due Today sudah tukar ke RM0.00. Di sini, maksudnya bayaran untuk pendaftaran dot my korang sudah jadi Percuma.

10. Roll ke bawah and tick dekat I have read and agree to the Term of Service. Lepas tu, terus klik Complete Order.
11. Dah settle!! So, lepas klik dekat "complete order", korang kena tunggu 24-48 jam untuk pihak berkaitan menguruskan permohonan korang.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bahagian Kedua

Selepas 24-48 jam...

1. Make sure korang dah dapat 4 email macam dalam gambar bawah, baru teruskan ke tutorial seterusnya.

2. Lepas dah dapat email dekat atas, pergi dekat blog korang, SETTING >> BASIC >> PUBLISHING.
Isikan domain yang dah korang buat dulu, disebabkan takder dot my, korang kena Klik dekat "switch to advanced setting". Make sure korang TAIP "www" jugak. Contohnya macam aku, "www.skampung.my", pastu terus klik SAVE

3. Lepas klik SAVE akan jadi macam gambar dekat bawah.
Maksudnya, nanti akan keluar ERROR 12 or ERROR 14. Kemudian klik pada "setting instruction".

4. Selepas klik dekat "setting instruction", akan keluar macam dekat bawah.
Pastikan klik pada "on a top-level domain". Kemudian akan keluar instruction untuk REGISTER CNAME, jangan pening kepala baca instruction tu sebab aku dah finalize kan, just follow tutorial jer kay.

5. So, bila korang dah sampai page ni, biarkan jer dekat situ, buka tab baru dekat browser korang and klik dekat gambar bawah untuk log in ke account korang dekat Asiahost.

6. Lepas log in, pergi dekat Domains, kemudian pilih My DNS.

7. Bila klik dekat My DNS, akan keluar macam gambar dekat bawah, and lepas tu klik EDIT.

8. Lepas klik EDIT, keluar page macam gambar bawah, and SET "New Template" ke "Blogspot", and lepas tu tekan SAVE. JANGAN SET KE DEFAULT, NANTI BANYAK KERJA KENA TAMBAH!
 9. Lepas SAVE, keluar page macam gambar dekat bawah.


Adakah sama macam korang? Maklumat aku dapat, untuk page ni, sesetengah blogger ada dapat nama yang tidak berkenaan. Maksud aku dekat sini, kalau tengok dari item 1 - 15 page aku ni, semua ada nama skampung.my. Kalau korang dapat nama lain selain dari korang punya domain, delete jer, contohnya macam alexanderirvin.my.

[Kalau korang SET NAME TEMPLATE ke DEFAULT tadi, ITEM 5, 11, 12, 13, 14 TAKDA, so bila takda, korang kena masukkan sendiri. Bila banyak benda kena masukkan sendiri, takut nanti ada yang tak kena (pengalaman, huhu~). Jadi, untuk mengelak jadi macam ni, MAKE SURE SET NAME TEMPLATE ke BLOGSPOT]

Dalam PAGE ni, korang cari perkataan CNAME. Tengok item ke 5 yang ada arrow ijau tu, maksudnya, aku dah ada first CNAME. Untuk domain berfungsi, perlu ada 2 CNAME. So, kalau korang dah ada CNAME (Name: domain korang, Content: ghs.google.com), maksudnya, first CNAME dah settle.

Untuk CNAME KEDUA, KENA MASUKKAN SENDIRI. Tengok page korang dekat bawah, ada macam gambar ni kan.

10. Pergi balik dekat link blog korang yang ada "on a top level domain" tadi, just copy and paste macam gambar bawah ni. Tapi, make sure, korang copy dari "gv-......com.", lepas dot com tu masih ada titik, so copy sampai ke titik tu.
Untuk "Type", set kan ke CNAME, and "TTL" set kan 86400, untuk "Prio" tinggalkan kosong jer. Kemudian klik SAVE.

Lepas korang klik jer SAVE, PART dekat Asiahost SETTLE.

11. Next, buka balik blog korang (dari awal), pergi balik dekat SETTING >> BASIC >> PUBLISING macam gambar bawah.
12. Klik dekat "switch to advanced setting", masukkan domain korang macam gambar bawah. Lepas tu klik SAVE.
13. Lepas klik SAVE, SEPATUTNYA terus keluar page macam gambar bawah.
Bila keluar page macam gambar dekat atas, ini menunjukkan yang Pertukaran Dari Blogspot korang ke Dot My BERJAYA. Kalau nak buat kenduri pun dah boleh dah lepas tu, yeay...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PROBLEMS

Sekiranya lepas korang klik SAVE, tetapi jadi macam ni:

Refer ITEM 9 (Bahagian Kedua Tutorial) dekat atas, DELETE KEDUA-DUA CNAME, and masukkan yangbaru, macam dekat bawah. CNAME pertama "Name = www ", "Type = CNAME", "Content = ghs.google.com". CNAME kedua macam dalam gambar.

Sekiranya MASIH lagi keluar ERROR 14, log in accout Asiahost korang, and pergi dekat ITEM 9 (Bahagian Kedua Tutorial). Perasan tak dari item 1-15, hujung tu ada perkataan DELETE. Korang delete SEMUA SEKALI. Lepas tu korang START BALIK dari ITEM 5 (Bahagian Kedua Tutorial).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kala ada yang tak faham, tinggal komen dekat bawah and aku akan try jawab and bagi yang dah terer and berjaya, sama-sama bantu sahabat yang lain kay... Untuk any info berkaitan dot my nih, boleh refer ke blog Innanie, sebab amanah aku dapat just buat tutorial sahaja.


Roger and out.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...