Wow...entry pertama tahun 2015!
Nampak sangat betapa rajinnya aku mengupdate blog kan. Adalah 2,3 hari lepas aku dah nak update dah, isi-isi penting semua dok ada dalam kepala, on je laptop terus blank. Magis sungguh! So aku pun bertapalah dalam bilik air sambil nyanyi lagu Becky G - Shower kekonon boleh ingat balik isi-isi yang penting, tapi haram tak hingat langsung. Mungkin sebab sekarang musim panas kot, tu yang tak berapa nak waras sangat. Even sekarang musim panas, tapi dekat Korea and Japan sana tengah winter, fuh...terbayang-bayang main salji dekat sana. Tapi bagi aku, serik dah pegi time winter, wife aku pun sama, bayangkan kulit muka jadi tegang sampai nak senyum pun rasa terseksa. Asyik dok sapu Vaseline je pegi mana-mana pun. Target untuk tahun ni nak terjah untuk Autumn pulak. Tengok entry orang lain travel time autumn, gambar-gambar diorang ambik, perhhh...rasa macam nak masuk dalam gambar tu sekali.
So, bagi nak melepaskan kerinduan feel-feel time autumn gitu, sempatlah aku layan daun-daun kale merah hijau dekat kebun bapak aku ni. Nak buat macam mana, sejak jadi ayah ni, tak sempat nak pegi mana. Bizi layan anak, pastu tok dengan tok wan dia pulak pun bizi nak tengok jugak, tu yang asyik dok balik kampung. Tunggu Aimi besar sikit, duduk pun dah okay, baru syok nak ke sana ke sini.
Sambil-sambil dok memusing kebun bapak aku ni, mak aku cakap yang bapak aku ada tanam dalam 15 pokok durian, macam-macam jenis. Semai sendiri je, lepas beli durian, kalau sedap, biji tu simpan semai sampai tumbuh anak pokok. Adalah bapak aku semai durian musang king dalam 5 pokok, yang tumbuh dengan sihat cuma sepokok. Okay la tu dari takde. Tapi, lagi 3,4 tahun baru dapat hasil. Sekarang ni pokok-pokok durian ni dalam kategori baby lagi.
Wokey lah...sampai sini je dulu, nama pun entry pembuka tirai tahun 2015 gitu, cari mood katanya. Pastu, start bulan depan dah start GST jugak, pening kepala sebab semua benda asyik kena cas jer. Anyway, terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah and still support skampung. So aku ucapkan, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin...
Wassalam.
Showing posts with label Kedah. Show all posts
Showing posts with label Kedah. Show all posts
Saturday, 7 March 2015
Friday, 7 February 2014
Best Place Ever!
Pejam celik pejam celik dah masuk bulan Februari, cepat sungguh masa berlalu. Rasa macam baru sangat je celebrate new year, dah sebulan dah rupanya. Ke aku sorang je yang perasan macam ni? Seronok tengok kengkawan kita berjalan sana sini, Pak Lang Mie terjah Nagoya, JM pi Kemboja, Dilabangi pi umrah, Wak Gelas naik turun Batu Caves 4 kali (kagum dengan stamina beliau, cayalah Wak!), pehtu geng-geng Travelholicawesome menaiki menduduki menunggangi gajah, Azra and Zilla pulak bagi info terbaru pasal Korea, baru wa tau boleh pakai T-Money untuk shopping and makan-makan, and ramai lagi lah blogger-blogger lain yang sewaktu denganya. Aku pulak, kuar masuk kuar masuk library upm semata-mata nak siapkan thesis. Nampak macam rajin kan, tapi baca jurnal kejap je, main game yang lebih. Aku tahun ni, takdelah ke mana-mana sangat. Nak heavy travel pun mungkin start bulan Oktober ke atas. Tips dari Chawanna, kalau nak layan best autumn dekat Japan, sila pergi hujung bulan November or awal bulan Disember. Mungkin aku boleh consider date-date ni untuk repeat ke Japan. Bukan apa, meleleh air liur gua layan gambar-gambar autumn entry beliau. Ada dua sebab utama aku tak boleh heavy travel, pertamanya aku rahsiakan dulu lah yer, nanti sampai masa aku announce, muahaha... Keduanya, aku kena abiskan study aku ni, dah tua-tua macam ni rasa macam tepu dah otak nak baca buku bagai. Walau macammana pun, aku dah berjanji dengan supervisor aku nak abiskan tahun ni, and dia pun ada buat kontrak jugak dengan aku, abis je viva nanti, dia akan bagi credit card dia dekat aku untuk 1 day. So, makanlah apa yang aku nak makan, shooping la apa nak shopping. Wah...dengar supervisor aku cakap macam tu, terus berkobar-kobar semangat nak abiskan study aku ni, chaiyo!
Wokey, jom sambung pasal entry aku ni. Kalau nak dibuat perbandingan, dalam banyak-banyak tempat aku pegi, ni lah tempat yang paling best bagi aku. Enam tahun sebelumnya macam kurang sikit bestnya sebab ingatan aku baru nak membentuk time tu, so tak berapa nak ingat sangat. Tapi lima tahun selepasnya, serius wa cakap lu, adalah the best time ever! Tempat yang aku nak war-war kan tu tak lain tak bukan adalah SEKOLAH. Ye abang-abang kakak-kakak, tempat and pengalaman yang paling beharga aku adalah dekat sekolah. Syok woo... Sape-sape tak enjoy time sekolah memang lah dia ni jenis skema, tak pun ulat buku sampai tak sosial langsung.
Inilah rupa sekolah aku, masuk-masuk dari pintu pagar, jumpa bangunan pentadbiran and sebelah kirinya adalah kantin. Masa rehat confirm makan bihun sup, jarang sangat nak makan nasi lemak. Harga pulak murah giler, bihun sup biasa baru 30 sen, special 50 sen. Pengalaman dekat makan tak best sangat, dekat minum yang terpahat dalam hati sampai harini. 1 cawan air yang dah tinggal separuh, tak kisahlah air sirap or teh, still boleh share lagi sampai 9 ke 10 orang. Setiap orang minum seteguk je. Taktau lah budak-budak sekolah sekarang ada lagi tak buat macam ni. Tapi seingat aku, kitorang dah siap turunkan legasi dekat junior, hm...
Walaupun dah berkurun aku tak datang sekolah, sekali datang, tengok-tengok bangunan masih lagi sama, susun atur pun sama, yang beza cuma cat. Time aku dulu ada sorang cikgu disiplin yang garang giler, nampak dari jauh, kalau dia tak perasan memang aku akan pusing ke tempat lain. Bukan apa, cikgu disiplin aku ni dah mewajibkan semua student ada buku nota kecik dekat dalam poket. Wajib tau bukan sunat. So, kalau terserempak dengan dia tengah jalan, 1st sekali dia akan tanya, mana buku nota kecik? Takda! pukk!! Kena ketuk kepala sekali, orang Kedah cakap luku. Ok, buka nota kecik ada, rasa macam dah selamat kan, sorry sikit. Bila cakap buku nota kecik ada, cikgu disiplin aku tu akan tengok pulak buku nota tu. Kenapa kosong tak tulis apa-apa? pukk!! kena ketuk kepala lagi. Bintang tu tak yah cakap lah, sampai ke planet pluto aku boleh kira kalau kena ketuk kepala macam tu. So faham kan apa aku cakap, kalau boleh elak, sila elak. Kalau tak boleh elak, make sure buku nota kecik tu penuh dengan nota-nota ilmiah.
Laluan keramat. Dekat laluan ni banyak peristiwa yang berlaku, ada yang baik and ada jugak yang buruk. Antara peristiwa yang baik, dekat area sinilah aku and the geng lepak and berbincang pasal masa depan. Sambil-sambil tu merancang macam mana nak tangkap ikan dekat kolam sekolah, macam mana nak kenakan budak tu, budak ni. Kerja sekolah? Tak perlu bimbang, serahkan dekat yang the best, sok awal pagi or time rehat, sama-sama copy and paste. Antara pengalaman buruk aku dekat sini, pernah sekali time tu, aku tengah rush nak masuk ke kelas lepas rehat. So aku pun adalah berlari-lari anak sikit, sekali terlanggar ustaz yang merangkap cikgu pendidikan islam. Dua-dua jatuh, tapi ustaz bangun dulu sebab aku pura-pura jatuh teruk kekonon nak dapatkan belas kasihan. Bila tengok ustaz hulur tangan nak tarik aku bangun sambil senyum-senyum, aku pun gelak dalam hati sebab nampak macam plan aku nak dapatkan bela kasihan menjadi. Sekali gua tersilap beb, lepas bangun je, aku kena cubit dekat perut sampai rasa macam nak terkeluar pusat usus-usus semua. Lesson learned, lepas tu tobat aku dah tak berlari dah dekat kawasan sini.
Wassalam.
Wokey, jom sambung pasal entry aku ni. Kalau nak dibuat perbandingan, dalam banyak-banyak tempat aku pegi, ni lah tempat yang paling best bagi aku. Enam tahun sebelumnya macam kurang sikit bestnya sebab ingatan aku baru nak membentuk time tu, so tak berapa nak ingat sangat. Tapi lima tahun selepasnya, serius wa cakap lu, adalah the best time ever! Tempat yang aku nak war-war kan tu tak lain tak bukan adalah SEKOLAH. Ye abang-abang kakak-kakak, tempat and pengalaman yang paling beharga aku adalah dekat sekolah. Syok woo... Sape-sape tak enjoy time sekolah memang lah dia ni jenis skema, tak pun ulat buku sampai tak sosial langsung.
Inilah rupa sekolah aku, masuk-masuk dari pintu pagar, jumpa bangunan pentadbiran and sebelah kirinya adalah kantin. Masa rehat confirm makan bihun sup, jarang sangat nak makan nasi lemak. Harga pulak murah giler, bihun sup biasa baru 30 sen, special 50 sen. Pengalaman dekat makan tak best sangat, dekat minum yang terpahat dalam hati sampai harini. 1 cawan air yang dah tinggal separuh, tak kisahlah air sirap or teh, still boleh share lagi sampai 9 ke 10 orang. Setiap orang minum seteguk je. Taktau lah budak-budak sekolah sekarang ada lagi tak buat macam ni. Tapi seingat aku, kitorang dah siap turunkan legasi dekat junior, hm...
On the way ke kelas, skodeng asrama pompuan dulu. Adakah si dia masih lagi di asrama or dah ke kelas...cewah cinta monyet, hehe...marah pulak bini aku nanti :)
Laluan keramat. Dekat laluan ni banyak peristiwa yang berlaku, ada yang baik and ada jugak yang buruk. Antara peristiwa yang baik, dekat area sinilah aku and the geng lepak and berbincang pasal masa depan. Sambil-sambil tu merancang macam mana nak tangkap ikan dekat kolam sekolah, macam mana nak kenakan budak tu, budak ni. Kerja sekolah? Tak perlu bimbang, serahkan dekat yang the best, sok awal pagi or time rehat, sama-sama copy and paste. Antara pengalaman buruk aku dekat sini, pernah sekali time tu, aku tengah rush nak masuk ke kelas lepas rehat. So aku pun adalah berlari-lari anak sikit, sekali terlanggar ustaz yang merangkap cikgu pendidikan islam. Dua-dua jatuh, tapi ustaz bangun dulu sebab aku pura-pura jatuh teruk kekonon nak dapatkan belas kasihan. Bila tengok ustaz hulur tangan nak tarik aku bangun sambil senyum-senyum, aku pun gelak dalam hati sebab nampak macam plan aku nak dapatkan bela kasihan menjadi. Sekali gua tersilap beb, lepas bangun je, aku kena cubit dekat perut sampai rasa macam nak terkeluar pusat usus-usus semua. Lesson learned, lepas tu tobat aku dah tak berlari dah dekat kawasan sini.
di hadapan kelas
Yup, dis is my class! Even susun atur beza sikit, but ni lah kelas aku masa form 4 and form 5. Rasa syahdu je masa aku datang singgah sini, even aku gila-gila sikit masa sekolah, tapi takdelah sampai kena gantung or buang sekolah. Paling hebat pun hukuman aku terima kebanyakannya sebab tak siap kerja sekolah. So, aktiviti kena berdiri di luar kelas, berdiri atas kerusi, ketuk ketampi, adalah aktiviti harian aku tiap kali masuk kelas. Adakah aku trauma dengan denda-denda or hukuman yang macam ni? Nope, but ni lah antara pengalaman yang berharga aku ada. Kesian dengan budak-budak sekarang, kalau tak silap aku, antara hukuman berdiri di luar kelas, berdiri atas kerusi or ketuk ketampi, diharamkan kepada cikgu-cikgu untuk laksana dekat murid-murid diorang. Apalah peraturan ni, nampak gaya, generasi lepas ni, mesti jenis manja-manja or anak emak.
court tennis, hoki and bola tampar. kekadang, jadi padang kawat :)
Sini tak lain tak bukan adalah dataran perhimpunan. Setiap hari ahad pagi jam 7.45 mesti dah kena berbaris di sini. Lepas nyanyi lagu Negaraku, Negeri Kedah, lagu sekolah, and bacaan doa, pastu baru ada ucapan dari cikgu-cikgu tercinta. Masa dekat perhimpunan ni, make sure jadi perfect student and paling penting, penampilan kena tip top. Kalau kena tangkap dengan pengawas sebab rambut panjang, ingat lagi pasal cikgu disiplin yang aku sebut dekat atas tadi, bila pengawas serahkan pesalah-pesalah rambut panjang ni dekat cikgu disiplin tadi, make sure wish mood dia baik, tak kisahlah samada dia dapat bonus or dapat duit kutu ke apa. Kalau tak, say bye-bye lah dekat rambut tu. Nanti, cikgu disiplin ni ambik mesin rambut, pakai 1 size je, pastu dia main tolak dari depan ke belakang and belakang ke depan. So, 1 fashion je, semua botak lah dalam seminggu dua ni.
Antara hari-hari yang paling aku tunggu adalah Hari Guru. Sebab apa, cuma harini saja yang kitorang ada untuk kenakan cikgu-cikgu balik. Nasib baik semua cikgu-cikgu sporting abis, termasuklah cikgu disiplin aku yang garang giler tu. Bila aku teringat balik semua ni, aku gerenti abis, SEKOLAH adalah tempat yang paling best. Masa aku and kawan-kawan aku kumpul or lepak, mesti banyak cerita masa zaman sekolah. Legend betul, cerita berkali-kali pun masih lagi seronok. Wokeylah, sampai sini je entry aku kalini. Aku yakin, masing-masing ada pengalaman tersendiri masa zaman sekolah dulu, baik or buruk, tu adalah pengalaman yang paling berharga.
Friday, 20 December 2013
Cuti-Cuti Ni, Hangpa Pi Mana?
Salam jumaat semua...
Rasanya ramai yang akan cuti panjang next week sempena cuti X'mas, tambah-tambah pulak nak abiskan cuti tahunan katanya. Aku pun tergolong dalam golongan yang bercuti jugak, kalau boleh nak cuti hari-hari. Tapi apakan daya, kerja yang bersepah-sepah, dengan nak exam lagi awal bulan satu nanti, cuti pun terpaksa disingkatkan. Disebabkan cuti yang tak berapa banyak ni, plan aku satu jer, cuma nak utara tanahair kita, sebabnya tak lain tak bukan, nak balik kampung lah. Rasa serabut sangat dok KL ni, sana jem, sini jem, nak pergi kerja jem, balik kerja jem, kerja pulak semua nak mintak masa hujung tahun cam gini, report tu lah, report ni lah, stress!! Dengan bercuti jer baru pemikiran ni tenang sikit.
Walaupun perjalanan tu ambik masa hampir 5 ke 6 jam, bila nampak tol Alor Setar, langsung tak rasa penat, lagi excited adalah. Aku suka drive kawasan ni, jalan pun tenang, kiri kanan menghijau jer penuh dengan pokok-pokok, kadang-kadang terserempak dengan orang jual air tebu, air kelapa, nira nipah (hmm...aku kurang berkenan sikit, tapi favorite bapak aku), mesti aku berhenti beli. Rasa macam nothing special kan, tapi feel orang yang dok jauh sekali sekala balik ni lain.
Sesapa yang belum pernah ke Kedah, jemput lah mai sini. Banyak tempat-tempat menarik di Kedah yang boleh diteroka, yang dah banyak kali mai sini, mai lah lagi, bukan setakat banyak tempat menarik, makanan pun murah. Bila sebut pasal makanan ni, aku dah awal-awal lagi roger mak aku, mengidam laksa utara hasil tangan mak sendiri, mana nak dapat dekat tempat lain beb. Bila Kak Piah bagi jawapan "ya" jer, ayaq liuq terus menitik sampai kaki. Tangan dah terketaq-ketaq nak pegang camca dengan garpu untuk makan laksa nanti.
Meh aku perkenalkan member aku ni, panggil jer dia Ben10. Lama dah tak jumpa dia, taktau macam mana keadaan dia sekarang. "tunggu yer...nanti kita balik jumpa awak"... Tak sabar-sabar dah rasa nak tunggu hujung minggu ni, banyak sangat perkara menarik menanti di kampung.
Memanglah niat dihati nak pulang ke kampung, tapi kalau tuan bendahari tak bagi green light, susah jugak. Nasib baik dia pun ok, now tunggu hari dan waktu jelah untuk berangkat. Kalau orang Negeri Sembilan ada lagu "apo kono eh jang", kitorang orang Kedah pun ada lagu jugak lah. Sebelum aku tamatkan entry ni, layan dulu lagu "Seloka Negeri Kedah (Mai Cek Oi Mai Cek Mai)"...
Roger & out.
Rasanya ramai yang akan cuti panjang next week sempena cuti X'mas, tambah-tambah pulak nak abiskan cuti tahunan katanya. Aku pun tergolong dalam golongan yang bercuti jugak, kalau boleh nak cuti hari-hari. Tapi apakan daya, kerja yang bersepah-sepah, dengan nak exam lagi awal bulan satu nanti, cuti pun terpaksa disingkatkan. Disebabkan cuti yang tak berapa banyak ni, plan aku satu jer, cuma nak utara tanahair kita, sebabnya tak lain tak bukan, nak balik kampung lah. Rasa serabut sangat dok KL ni, sana jem, sini jem, nak pergi kerja jem, balik kerja jem, kerja pulak semua nak mintak masa hujung tahun cam gini, report tu lah, report ni lah, stress!! Dengan bercuti jer baru pemikiran ni tenang sikit.
Walaupun perjalanan tu ambik masa hampir 5 ke 6 jam, bila nampak tol Alor Setar, langsung tak rasa penat, lagi excited adalah. Aku suka drive kawasan ni, jalan pun tenang, kiri kanan menghijau jer penuh dengan pokok-pokok, kadang-kadang terserempak dengan orang jual air tebu, air kelapa, nira nipah (hmm...aku kurang berkenan sikit, tapi favorite bapak aku), mesti aku berhenti beli. Rasa macam nothing special kan, tapi feel orang yang dok jauh sekali sekala balik ni lain.
Sesapa yang belum pernah ke Kedah, jemput lah mai sini. Banyak tempat-tempat menarik di Kedah yang boleh diteroka, yang dah banyak kali mai sini, mai lah lagi, bukan setakat banyak tempat menarik, makanan pun murah. Bila sebut pasal makanan ni, aku dah awal-awal lagi roger mak aku, mengidam laksa utara hasil tangan mak sendiri, mana nak dapat dekat tempat lain beb. Bila Kak Piah bagi jawapan "ya" jer, ayaq liuq terus menitik sampai kaki. Tangan dah terketaq-ketaq nak pegang camca dengan garpu untuk makan laksa nanti.
waduh-waduh~...
Member kamcing aku pulak, bila tau aku nak balik, apa lagi, hari-hari tepon tanya. Mak aku cakap credit asyik dia jer yang abiskan, suruh guna wassap dia tak berapa pandai sangat. Kekadang tu mak aku cakap, member aku ni selalu bising dekat depan rumah tanya pasal aku, nampak tak...betapa prihatin nya member kamcing aku ni. Sebab tu orang tua-tua cakap, "kawan biar seribu, musuh biar satu".
lokasi kejadian: Bendang
Memanglah niat dihati nak pulang ke kampung, tapi kalau tuan bendahari tak bagi green light, susah jugak. Nasib baik dia pun ok, now tunggu hari dan waktu jelah untuk berangkat. Kalau orang Negeri Sembilan ada lagu "apo kono eh jang", kitorang orang Kedah pun ada lagu jugak lah. Sebelum aku tamatkan entry ni, layan dulu lagu "Seloka Negeri Kedah (Mai Cek Oi Mai Cek Mai)"...
Roger & out.
Subscribe to:
Posts (Atom)
























